Middelburgse Bode: Wellicht versoberde versie nieuw theater

21 oktober 2009

Middelburgse Bode: Wellicht versoberde versie nieuw theater

Het Middelburgse college van burgemeester en wethouders wil met de ontwerpers van het Molenwaterpark van gedachten wisselen over de mogelijkheden het ontwerp voor het nieuwe stadstheater te versoberen. Dat wil het college doen voordat ze de samenwerkende bureaus VenhoevenCS en OKRA landschapsarchitecten definitief de opdracht geeft. In de Kadernota die in september werd gepresenteerd, stelde het college dit onderzoek al voor.

‘Hierbij wordt bijvoorbeeld gedacht aan het laten vervallen van de kleine zaal of het beperken van het aantal stoelen in de grote zaal’, valt in dit document te lezen. Of de ontwerpers ruimte zien voor versobering willen ze niet zeggen. “De gemeente is de eerste die mogelijke wijzigingen naar buiten brengt, dat is niet aan ons”, aldus een woordvoerder van VenhoevenCS.

Het college heeft de keuze van de selectiecommissie wat betreft het beste ontwerp - in totaal waren er vijf ingediend - overgenomen. Het project Molenwaterpark behelst een stadspark in combinatie met een theater en parkeergelegenheid. VenhoevenCS en OKRA landschapsarchitecten hebben een ontwerp gemaakt waarbij het park ook als theater beschouwd wordt.
Het park bevat diverse wandel- en fietsroutes, waardoor het een levendig en avontuurlijk park wordt. Het theater is aan de Molenwaterkant gesitueerd en de parkeermogelijkheid onder het verhoogde theater zorgt ervoor dat het park zoveel mogelijk park kan zijn.

‘Het park krijgt een duidelijke, continue begrenzing en er is vanuit de omgeving uitnodigend open zicht op wat er in het park gebeurt’, zeggen de samenwerkende partijen over hun ontwerp. ‘De nieuwe fietsverbinding door het park is deels opgetild, waardoor een aaneengesloten park ontstaat. Daarin moeten verschillende sferen terugkomen: een brede flaneerzone, grote ligweide, centrale waterpartij, weelderige plantvlakken en een groene helling tegen de flank van het theater om te zonnebaden of te kijken naar voorstellingen in het park.’

Relatie
De ontwerpers willen het theater ten opzichte van het park verhoogd aanleggen. ‘Park en theater hebben een sterke functionele en esthetische relatie. De glooiingen in het park worden doorgezet in de spannende stapeling van elegante, ingetogen volumes. Architectuur en landschap vormen samen een spannende setting voor een bezoek aan het theater.’
Het is niet de eerste keer dat de twee bureaus hun handen ineen sluiten voor de realisatie van een project. “De opgave voor Middelburg was een park en theater. Wij hebben daarom de ontwerpkwaliteit en ervaring van OKRA ingezet om een zo goed mogelijk integraal ontwerp te kunnen maken.” OKRA is geen onbekende op Walcheren. Zij tekende ook voor het ontwerp voor de herinrichting van het Bellamypark in Vlissingen.

De gemeenteraad beslist in december of januari over het - al dan niet versoberde - ontwerp voor het Molenwaterpark.

Sfeerimpressies van het theater op architectenweb.nl