PZC: Nooit een breed draagvlak voor theater op Miniatuur Walcheren

30 juni 2008

PZC: Nooit een breed draagvlak voor theater op Miniatuur Walcheren

Raar gegoochel met cijfers helpt niet: slechts een kleine meerderheid van de gemeenteraad ziet een theater op Miniatuur Walcheren zitten.

Morgenavond alweer moet de gemeenteraad van Middelburg beslissen of er een nieuw theater komt op de plaats van Miniatuur Walcheren aan het Molenwater.

,,Het zou leuk zijn", zei wethouder Albert de Vries vorig jaar in de PZC, ,,als de steun groter is dan vijftien stemmen voor en veertien stemmen tegen." De kans is aanwezig dat die steun inderdaad iets groter is. Maar héél veel groter zal het niet zijn. Het zo gewenste 'brede draagvlak' voor het theater is er gewoonweg niet.

Hoe dat komt? Het gaat, om maar wat te noemen, sommige fracties de ChristenUnie bijvoorbeeld gewoonweg te snel. Net als acht jaar geleden, toen het besluit viel om aan de Zuidsingel te bouwen, moet ook nu binnen een paar weken een beslissing worden genomen. Dat is nodig, redeneert het college van B en W een beetje tegenstrijdig want we willen deze keer ruim de tijd nemen om de plannen uit te kunnen werken.

Anderen willen helemaal geen nieuw theater. De SP wil een park op het Molenwater en voerde daar de afgelopen weken succesvol actie voor, de SGP is vanouds principieel tegen een theater, waar het dan ook komt.

Het college van B en W is er in de afgelopen paar weken niet in geslaagd om aan de gemeenteraad en de Middelburgers duidelijk te maken waarom Miniatuur de ideale plaats is voor het theater. Wel is duidelijk dat Miniatuur zoals het er nu naar uitziet de goedkoopste locatie is.

Ja maar, zei De Vries vorige week nog tijdens de extra commissievergadering: de Middelburgers vinden het wél een goede plaats, want tijdens het referendum in 2006 haalden alle opties voor het Molenwater bij elkaar meer dan de helft van de stemmen.

Raar gegoochel met cijfers helpt niet, vooral omdat het rekensommetje dat De Vries maakte niet eerlijk is. Bij het burgeradvies waren er vijf opties, de drie opties voor een theater op het Molenwater haalden 52 procent van de stemmen. De huidige schouwburg verbouwen (29,2 %), nieuwbouw op Miniatuur Walcheren (15,6 %) en nieuwbouw op de plaats van de oude schouwburg (7,1 %) scoorden daarmee in verhouding minder dan de andere twee opties, Mortiere en Zuidsingel, die samen 48 procent haalden.