De Faam: 'Eerst de bouwput dan het theater'

8 oktober 2007

De Faam: 'Eerst de bouwput dan het theater'

En weer speelt een nieuw theater een hoofdrol binnen het gemeenteraads-gebeuren. In september hebben wij als SP een motie ingediend om dit onderwerp te laten rusten tot op zijn minst begonnen is met het herstel van de gapende wond aan de Zuidsingel maar helaas,het mocht niet baten.

In de commissie MaZa van oktober mochten de fracties van de diverse partijen aan de hand van een rapport van 4 wijze heren uit de theaterwereld hun wensen kenbaar maken en in november komt het college met een voorstel.

De locatie wordt daarbij voorlopig buiten beschouwing gelaten, hetgeen een goede afweging ons inziens onmogelijk maakt; de financiële mogelijkheden zijn niet onbeperkt en zonder vastgestelde locatie kun je geen goede kostenraming maken (is wat we willen
betaalbaar?).

De mogelijke opties variëren van een klein theater voor bijzonder en vernieuwend toneel tot een theater met een grote en kleine zaal, ruime foyer, theatercafé, twee filmzalen en een mogelijkheid voor het houden van congressen en alles wat daar tussen zit.

De laatste optie zal, uiteraard afhankelijk van de locatie, veel meer dan de beschikbare 2,5 miljoen euro per jaar gaan kosten. Je zou ook eens kunnen kijken wat je
werkelijk nodig hebt. Bijzonder en vernieuwend toneel is geen publiekstrekker; het gaat hierbij niet zozeer om faciliteren als wel om programmeren.

De bestaande podia in Middelburg zouden daarin een rol moeten kunnen vervullen. Voor grote voorstellingen zoals populaire musicals en shows zou het ZEP vrijetijdspark dat binnenkort in de Mortiere verrijst een uitstekende gastheer kunnen zijn; het is dan wel zaak om snel met de ZEP–mensen rond de tafel te gaan zitten.

Congreszalen zijn er, nu, en zeker in de toekomst, volop in Middelburg en omgeving en er is geen enkele reden om hiermee te gaan concurreren.Blijven over twee filmzalen ter vervanging van het bestaande Schuttershoftheater en een grote zaal met theatercafé en foyer ter vervanging van de bestaande Schouwburg.

Voor wat betreft het laatste is er geen enkele reden om nu reeds een keuze te maken; na de heropening komende maand kan de Schouwburg weer zeker 10 jaar vooruit en de dames en heren die over pakweg 5 jaar de gemeenteraad vormen zullen aan de hand van de dan geldende bouwkosten en de dan beschikbare locaties vast een betere keuze kunnen maken dan wij nu.

Het Schuttershof is echter dringend aan vervanging toe en kan zeker geen 10 jaar meer wachten. Hiervoor is geld beschikbaar en het is dan ook zaak op zoek te gaan naar een goede locatie en dito plan.

Sommige steden hebben een groot theater waarin alle voornoemde activiteiten plaatsvinden; in Middelburg valt op deze manier op diverse locaties wat te beleven.
Wij zien het probleem niet.

Peter van Hekken