De Faam: Het woord aan raadslid Peter van Hekken

21 juni 2006

De Faam: Het woord aan raadslid Peter van Hekken

Als u dit leest zijn de kadernota-besprekingen net achter de rug. De kadernota is een begroting voor de komende vier jaar en in zekere zin dus een financiële vertaling van het coalitieakkoord, met daarbij de speerpunten voor de komende periode. Uiteraard zullen wij proberen deze kadernota nog een duwtje in de goede richting te geven. Want er zijn een aantal zaken die in onze ogen nu nog te weinig aandacht krijgen.

We denken dan aan armoedebestrijding, woonmogelijkheden voor de Middelburgse jeugd (niet alleen voor studenten), versoepeling bijzondere bijstand, een opvanghuis voor daklozen en verslaafden en het toevoegen van het vrijkomende terrein van Miniatuur Walcheren aan park Molenwater.

Via de commissie Ruimte ben ik vooral bij het laatste punt betrokken.

In het Groenbeleidsplan Middelburg 2006 - 2016 wordt nog eens duidelijk aangegeven dat met name Nieuw Middelburg en in mindere mate de Binnenstad er wat betreft groen maar bekaaid afkomen.

Het is dus een schot voor open doel om het Miniatuur-terrein toe te voegen aan de twee groene delen van het Molenwater en zo een park van formaat te creëren. Een park met volop mogelijkheden! Niet alleen om te wandelen, lekker te zitten of te spelen, maar ook met volop mogelijkheden voor openbare kunst, muziekuitvoeringen enz. Met alle faciliteiten van de schouwburg binnen handbereik moet het zelfs mogelijk zijn om openluchttheater te verzorgen. Natuurlijk kost zoiets geld. Maar als je bekijkt wat de meerwaarde is voor de binnenstad is dit volgens ons een zinvolle investering.

Het vurig betoog van de wijktafel Binnenstad tijdens de laatste commissievergadering was voor ons uiteraard een welkome steunbetuiging. Natuurlijk moet ook gekeken worden wat de mogelijkheden zijn voor meer groen in Nieuw Middelburg. Als de Veersche Poort klaar is zullen de groene grensstreken hiervan ook op Nieuw Middelburg een positieve uitstraling hebben maar ook moet er in de kern van de wijk rneer gebeuren.

Het is dus zaak om juist nu die punten waar de SP Middelburg voor staat onder de aandacht te brengen en te proberen om andere partijen van de noodzaak te overtuigen. U mag van ons verwachten dat wij ons uiterste best doen!

Peter van Hekken
SP Middelburg