De Faam: Het woord aan raadslid Menno Visser

19 april 2006

De Faam: Het woord aan raadslid Menno Visser

Na vele administratieve handelingen volgde op 16 maart dan de officiële installatie van onze drie raadsleden voor de SP in de nieuwe gemeenteraad. We hebben op papier alles in orde en kunnen dus aan het werk.

Het college in Middelburg bestaat nu uit PvdA-CDA-SGP-VVD. We zullen dit college kritisch positief benaderen. De punten die voor de SP belangrijk zijn zullen we steunen en andere zaken zullen we proberen, onze invloed aanwendend, bij te sturen.

Voor de SP gelden drie belangrijke meetpunten: Menselijke waardigheid-Gelijkwaardigheid-Solidariteit.
Alles wat beslist en besproken moet worden toetsen we aan deze punten.

Waar we echt belang aan hechten de komende jaren zijn onder andere:

Goed sociaal beleid: het beschikbare budget voor de bijzondere bijstand daadwerkelijk gebruiken. Vaker een gift voor een bitter noodzakelijke aanschaf dan een lening verstrekken. In een rijk land als Nederland zijn voedselbanken en dak- en thuisloosheid een schande.

Sociale woningbouw: betaalbare woonruimte voor iedereen, vooral voor de starters, zowel voor huur- als koopwoningen. Meer kamers voor onze eigen werkende jeugd, die nog geen plannen hebben starter te worden.

Afwikkeling theater: de huidige plannen voor het theater van het college zijn in onze ogen halfslachtig. Een beetje verbouwen en zo snel mogelijk zoeken naar een locatie voor een A-theater. Dit was toch geen keuzemogelijkheid in het burgeradvies. De SP was en blijft heel duidelijk: B-theater en een stadspark op het terrein van Miniatuur. Voor dit park op deze plaats lopen zoveel mensen dat dit plan niet genegeerd kan worden. We zullen dan ook alles nauwgezet blijven volgen.

Hier en daar is ons ook gevraagd waarom de SP niet meedoet in het college. Het antwoord is voor ons duidelijk. We zijn een volledig nieuwe fractie en hebben geen jaren ervaring in het raadswerk. We denken dat we met een actief oppositiebeleid op de voor ons belangrijke punten beter het SP gedachtegoed kunnen bewerkstelligen dan met deelname aan een college, waarin we van begin af aan heel veel water bij de wijn zouden moeten doen orn te kunnen blijven deelnemen.

Velen zijn het hiermee met ons eens. Aan diegenen, die het liever anders hadden gezien, kunnen we alleen beloven dat we hard zullen werken om te zorgen dat men in de toekomst niet om de SP heen kan.

Voor verdere informatie over de SP en de afdeling Middelburg in het bijzonder verwijzen we u naar www.middelburg.sp.nl

Menno Visser fractievoorzitter SP