Afscheidsreceptie Karla Peijs

10 november 2012

Afscheidsreceptie Karla Peijs

logo SP MiddelburgIn de PZC van 10 november kwam het uitgebreid aan de orde: de 62.000,- die het afscheid van Karla Peijs en de installatie van de nieuwe Commissaris der Koningin zou gaan kosten. Het deel hiervan dat specifiek voor het afscheid van Peijs is bedoeld bedraagt 41.000,-. Verschillende partijen gaven af op deze discussie en benadrukten dat Karla Peijs dit niet verdient.

D66 noemde de discussie gnant. De SGP meldde: 62.000 euro is een boel geld wanneer je daar vanuit een privsituatie naar kijkt. Maar voor een bestuurder valt dat best mee. Over gnant gesproken. Het CDA meldt: Als er moet worden bezuinigd, zijn er nog wel andere zaken te vinden die minder glossy kunnen. We horen ze graag.

De discussie hoort niet te gaan over Karla Peijs persoonlijk. Dat ze haar handtekening heeft gezet onder een akkoord om een polder onder water te zetten, dat ze zich inzette voor kernenergie en voor een WCT die amper werkgelegenheid oplevert en concurrerend is met (ongesubsidieerde) plannen van het bedrijfsleven doet er niet toe. Dat ze na de blamage in het tv-programma Zembla geen excuses aanbood maar eerder de programmamakers verwijten maakte en dat ze de harde conclusies van de commissie Mans zonder blikken of blozen naast zich neerlegde, is ook niet van belang.

Waar het om gaat, is of je het kunt verantwoorden om 41.000,- uit te geven voor een receptie in een tijd dat steeds meer mensen afhankelijk zijn van voedsel- en kledingbanken. De PZC weet te melden dat de kosten van het vertrek van Karla Peijs niet buitensporig hoog zijn in vergelijking met de kosten van het vertrek van andere CdKs. Of de kosten hoog zijn in vergelijking met die van andere recepties doet echter niet ter zake, het gaat erom of het te verantwoorden is.

Er worden op de receptie ongeveer 700 mensen verwacht. Dus de uitgaven per persoon bedragen ongeveer 60,-. Voor sommige mensen is dit twee weken boodschapgeld. Verantwoord? Wat ons betreft niet.