Integratie en simpele antwoorden

12 juni 2011

Integratie en simpele antwoorden

logo SP MiddelburgTegenwoordig hoor je veel mensen zeggen dat de integratie mislukt is. De PVV speelt hierop in, en gaat zelfs zover te zeggen dat de PvdA islamitisch stemvee naar Nederland heeft gehaald. De PVV beweert de oplossingen te hebben en pleit onder andere voor het uitzetten van jonge criminele allochtonen.

Om met de opmerking van Geert Wilders over de PvdA te beginnen, in 2006 heeft het kabinet een analyse laten maken van de naoorlogse arbeidsmigratie. Wanneer in de jaren zestig schaarste aan laagopgeleide arbeidskrachten ontstaat, worden actief migranten aangetrokken uit Zuid-Europa, Noord-Afrika en Turkije. Begin jaren zeventig is deze als tijdelijk bedoelde gastarbeid getransformeerd in blijvende migratie. Na de economische schok van de oliecrisis in 1973 wordt een wervingsstop voor alle mediterrane landen afgekondigd. Het islamitisch stemvee van Wilders zijn veelal de kleinkinderen van de gastarbeiders die in de jaren zestig/begin jaren zeventig naar Nederland toegehaald zijn. Nu is overal op Internet terug te vinden welke partijen in die jaren het kabinet vormden:

In deze jaren blijkt de PvdA slechts nmaal in de regering gezeten te hebben, tegenover zeven maal voor de partijen die later het CDA zouden vormen en vijf maal voor de VVD. Na 1973 wordt de wervingsstop afgekondigd. En laat nu juist in de periode 1973-1977 de PvdA voor de eerste keer in zes jaar weer meegeregeerd hebben? Simpel gezegd: Het zijn de rechtse, neo-liberale partijen die toendertijd de massa-immigratie gestimuleerd hebben, vermoedelijk om het aanbod van arbeid hoog te houden en zo te voorkomen dat de vakbonden teveel macht zouden krijgen.

Kun je wel zeggen dat de integratie mislukt is? Ook dit is niet het geval. Integratie is een samenspel, het betekent dat mensen die naar Nederland komen de kans krijgen deel uit te maken van de Nederlandse samenleving en deze mogelijkheid ook benutten. In de praktijk is het echter bij dit eerste gedeelte, ook onder het huidige kabinet, steeds fout gegaan zodat de integratie in feite nooit begonnen is. En hoe kan iets dat nooit begonnen is mislukt zijn?

De allochtonen die in de jaren zestig naar Nederland kwamen hadden vaak een laag inkomen. Velen waren dan ook afhankelijk van de sociale huursector. Omdat sociale woningbouw veelal niet gentegreerd was in de buurten maar op aparte locaties stond, leefden allochtonen en autochtonen dus vaak in twee gescheiden werelden, met allerlei vervelende consequenties. In sommige buurten ontstond een meerderheid van allochtonen. Dit stimuleerde allochtonen op geen enkele wijze tot integratie, omdat in hun directe leefomgeving amper Nederlands werd gesproken. Tegelijkertijd begonnen autochtonen in deze buurten zich een vreemde in eigen land te voelen. Aan de andere kant waren (en zijn) er veel wijken waar vrijwel geen enkele allochtoon woonde. Hoewel mensen in deze wijken vaak geen of amper positieve dan wel negatieve ervaringen hadden met allochtonen, vernamen ze via de media wel over problemen met allochtonen in andere wijken en kregen hierdoor een negatief beeld van deze groep mensen. Hierdoor ontstond langzaamaan een tweedeling in de maatschappij, een wij-zij-gevoel, dat zich over de jaren heen alleen maar versterkt heeft en waarvan de huidige problemen, waaronder criminaliteit onder de jeugd, een logisch voortvloeisel zijn. Een maatschappij de een bepaalde groep burgers als tweederangs aan de kant zet, moet er immers niet van staan te kijken als deze groep zich hier ook naar gaat gedragen.

Heeft de PVV een oplossing voor de ontstane problemen? Volgens Geert Wilders raken we ons land kwijt aan Marokkaans tuig dat scheldend, spugend en onschuldige mensen in elkaar rammend door het leven gaat'. Hij lijkt het hierbij te hebben over de kleinkinderen van de gastarbeiders die hier in de jaren zestig naartoe gekomen zijn. Als oplossing biedt hij een strenger immigratiebeleid. Het is vrij dom om te denken dat door het nu weren van immigranten, het bestaande probleem zou worden opgelost. Het gaat immers om een totaal andere groep, die allang in Nederland verblijft.
Een andere oplossing die Wilders onlangs voorstelde was om criminele allochtonen uit te zetten naar het land van herkomst. In veel gevallen is dit Nederland, dus het is onduidelijk hoe dat een oplossing zou moeten bieden.
Verder zou Geert Wilders paal en perk willen stellen aan de huwelijksmigratie. Hiervoor gelden echter Europese regels, waardoor dit onmogelijk is. Een realistische oplossing blijkt de PVV dus niet te hebben.

Maar wat moet je dan wel doen? In ieder geval is het van belang realistisch te zijn. Een probleem dat over een periode van vijftig jaar is ontstaan en constant is genegeerd los je niet in vier jaar op. Maar je lost het ook niet op door de tegenstellingen en het wij-zij-gevoel te vergroten, zoals dit kabinet doet.
Integratie betekent een rol van de overheid op verschillende terreinen. Een aantal maatregelen die in ieder geval moeten worden genomen zijn:

• terugdringen schooluitval door intensievere begeleiding
  • stimuleren gemengde wijken door een huisvestingswet
  • gemengde scholen (bijvoorbeeld door dubbele wachtlijsten)
  • bestrijding van discriminatie op de arbeidsmarkt

Overigens doemt het volgende probleem op dit gebied zich mogelijk ook alweer op. Terwijl de neoliberale partijen de instroom van mensen van buiten Europa zoveel mogelijk ontmoedigen, steken ze tegelijkertijd een hand uit naar immigranten uit Oost-Europa. Hierbij zal het terugdringen van de macht van de vakbonden zeker wederom een rol spelen. Ook nu wordt beweerd dat deze arbeiders hier niet zullen blijven. Dit is mogelijk, maar gezien de historie twijfelachtig. Het is dan ook van belang, wanneer naar integratie wordt gekeken, om ook deze groep niet uit het oog te verliezen.