Vrijwilligerswerk

11 december 2010

Vrijwilligerswerk

logo SP MiddelburgTijdens de algemene beschouwingen in de gemeenteraadsvergadering van 8 november benadrukte Jan Zwemer, woordvoerder namens het CDA, het belang van vrijwilligerswerk. Het meer inzetten van vrijwilligers zou volgens het CDA tot een enorme besparing op het WMO-budget kunnen leiden.

Jannie Sandee, ook raadslid voor het CDA, liet zich in de Faam van 10 november in soortgelijke bewoordingen uit: We zoeken naar een manier om onze samenleving zo in te kunnen richten dat we met minder geld toch kwaliteit kunnen behouden. Een mogelijkheid zou kunnen zijn om meer initiatieven neer te leggen bij de burger en bij de wijken. Sandee noemt daarbij ook nog als stille maar heel belangrijke groep de mantelzorgers. De argumenten van het CDA zijn sterk: vrijwilligerswerk zorgt voor betrokkenheid van mensen bij de wijk en zorgt ervoor dat mensen meer oog hebben voor elkaar. Hier is niets op af te dingen. Nu naar de praktijk.

De laatste decennia hebben achtereenvolgende kabinetten, waar het CDA vrijwel altijd deel van uitmaakte, ingrepen gedaan in de zorg en de sociale voorzieningen. Dit ging in bijna alle gevallen gepaard met de achteruitgang van de leefsituatie van de zwaksten in de samenleving. Het gat dat de overheid hier liet liggen door het niet nemen van haar verantwoordelijkheid werd opgevuld door vrijwilligers.

Armoedebestrijding gebeurt niet meer door de overheid, maar door de voedselbanken en vrijwilligers die kleding en goederen voor deze mensen inzamelen. Aandacht voor mensen in verzorgings- en verpleegtehuizen komt niet meer van verplegers, die met een strak tijdschema de patinten langs moeten rennen om op tijd klaar te kunnen zijn, maar van vrijwilligers. En het overlaten van zorg aan familieleden en vrienden, de mantelzorg, leidt er nu al toe dat veel mantelzorgers zich geestelijk en lichamelijk overbelast voelen, bleek onlangs uit een studie van het FNV.

Wanneer iedereen in Nederland vandaag zou besluiten geen vrijwilligerswerk meer te doen, zou de hele maatschappij ontwricht raken. Het is prima om mensen te motiveren vrijwilligerswerk te doen, het CDA heeft zeker gelijk dat dit werk een bindende factor kan vormen in een buurt. Helaas blijkt het in dit geval echter om een ordinaire bezuinigingsmaatregel te gaan, waarbij wederom gepoogd wordt wettelijke taken van de overheid af te schuiven op vrijwilligers.

Stan Punt