Het woord aan: Henritte Minekus

29 maart 2010

Het woord aan: Henritte Minekus

Na twee jaar als fractieassistent bij de commissie Ruimte, ben ik 11 maart jl. genstalleerd als raadslid voor de SP.

We gaan de nieuwe raadsperiode in. De SP had gehoopt op een linkse coalitie, maar de kiezer en de PvdA heeft, als grootste partij, anders beslist.
Als oppositiepartij hopen we dat andere partijen onze suggesties en voorstellen overnemen.

Drie stappen verder denken is een visie, wat de komende raadsperiode nog belangrijker wordt. De kosten voor een middagje plezier inzake de Giro, de Tour de France en Koninginnedag kan de gemeente maar n keer uitgeven en getuigt van een korte termijnvisie, want men wist dat er bezuinigd moest worden. De SP is geen voorstander van prestige projecten.

Samenwerking tussen gemeenten en provincie moet op alle terreinen gestimuleerd worden. Dit leidt tot vergaande bezuinigingen. Het binnenhalen van subsidie eveneens. Percelen in eigendom van de gemeente met cultuur- of natuurwaarde kunnen verkocht of verpacht worden aan Natuurmonumenten of Staatsbosbeheer.
De SP wil niet beknotten op de zorg of op het minimabeleid. Daarnaast willen we gedurende deze raadsperiode dat de bouw van het theater en het verlichtingsplan uitgesteld wordt en dat de aanleg van de langzaam verkeersbrug geschrapt wordt.

De SP is voorstander van een stadspark en groen in de wijken en dorpen. Dit draagt bij aan het woongenot van alle inwoners van de gemeente Middelburg. Een autoluwe binnenstad eveneens. Een tweede transferium moet actief opgepakt worden, want het oneindig rondrijden van toeristen is geen optie.

Daarnaast dient actief ingezet te worden op duurzaamheid van bestaande woningen. Er wordt te lang over gepraat. We lopen als gemeente hierin ver achter.
Het bouwen van een tweede kerncentrale of een anderszins zijnde centrale dat elektriciteit opwekt is een gelopen race. Het uitdelen van jodiumpillen is een farce.
Investeren in zonne- wind- en getijdenenergie, want duurzaamheid is de toekomst.

Buurtbemiddeling is een zinvolle organisatie, dat nauw samenwerkt met de politie, maar dient niet de taak van een wijkagent over te nemen. Daarom pleiten we voor de terugkeer van de wijkagent.

Belvedre Sint Laurens dient uitgevoerd te worden. De dorpse karakters moeten behouden blijven in onze dorpen.
We pleiten voor meer zeggenschap voor de inwoners als het gaat om de inrichting van de woonomgeving. Laat je stem horen tijdens de wijktafels. Daarnaast is er gelegenheid om tijdens de commissievergaderingen in te spreken.

We hopen als SP iets te kunnen betekenen in de komende raadsperiode.

Henritte Minekus
SP Middelburg