Kwestie van kiezen

23 januari 2010

Kwestie van kiezen

Onlangs lonkten een aantal Middelburgse coalitiefracties naar een door de VVD afdeling Bergen ingediende motie. In Bergen was de motie raadsbreed aangenomen en men had de motie ter overweging ook alle andere gemeentes doen toekomen.

In die motie werd aangegeven dat, als de rijksoverheid de gemeentes de geplande bezuinigingen gaat opleggen, die gemeentes misschien zelfs wel gedwongen worden te snijden in het vangnet voor de sociaal zwakkeren.

En daar is uiteraard het rijk dan verantwoordelijk voor, dus dan moeten zij dat maar regelen. Op zich is die klaagzang over de opgelegde bezuinigingen terecht. Wouter Bos heeft ter bezwering van de kredietcrisis vele miljarden in de (virtuele) economie gestopt en probeert nu de schatkist weer aan te vullen.

Hij zoekt echter niet bij de veroorzakers van de crisis, bij bankiers en bonusjagers, maar bij studenten en bejaarden en gebruikt en passant de crisis om de AOWleeftijd te verhogen; dat is wel
jammer.

Voor de rest is het natuurlijk flauwekul!

Wanneer je er als Middelburgse bestuurders voor kiest om, inclusief interne kosten, meer dan 2.5 miljoen uit te geven om finishplaats van een wielerronde te kunnen zijn en hare Majesteit van de Dam naar de Markt te laten lopen moet je niet gaan lopen klagen dat er geen geld genoeg is om invulling te geven aan je verantwoordelijkheden en zeker niet naar een ander gaan wijzen!

De motie is niet meer ingediend, maar dat had jammer genoeg niets met inzicht of schaamtegevoelens te maken.