Zeeuwse Waterschappen zijn geldwolven

10 februari 2009

Zeeuwse Waterschappen zijn geldwolven

Uit de lijst die de Vereniging Eigen Huis verleden jaar publiceerde werd duidelijk dat als het om het betalen van waterschapslasten gaat, de Zeeuwen verreweg het duurst uit zijn van het land. De twee Zeeuwse waterschappen prijkten er als nummer één en twee op: Zeeuws-Vlaanderen met €324,53 en Zeeuwse Eilanden met €320,55 per inwoner.

Nummer drie (Friesland) vroeg maar liefst €135.- minder en het Overijsselse Reest en Wieden had genoeg aan €29,47 per inwoner per jaar. Nou ja, wie het gebouw van Zeeuwse Eilanden in Middelburg heeft gezien, begrijpt dat we daar samen voor moeten bloeden. Zoiets bouw je niet voor een tarief van dertig euro per jaar.

Op zichzelf is die onrechtvaardige verdeling al een extra reden om de waterschappen op te doeken en daarmee hun recht om zelf de tarieven vast te stellen. Maar dit jaar komt er nog een argument bij. Want in 2009 voeren de waterschappen een nieuw belastingstelsel in, waarbij we een ‘watersysteemheffing’ gaan betalen en er (met toestemming van de regering) 90 miljoen aan lasten wordt verschoven van boeren, bedrijven en natuurorganisaties naar de burgers. Toen er door ons bezwaar werd gemaakt, beloofde de staatssecretaris dat de kostenstijging niet meer dan €13.- per huishouden per jaar zou bedragen.

Maar het blijkt dus helemaal niet te kloppen. Dat ontdekte de SP, toen ze een steekproef deed naar de nieuwe tarieven. Veel waterschappen hebben de systeemverandering misbruikt om hun tarieven extra te verhogen.

En hoewel ze dus al verreweg de duurste van het land zijn, doen de Zeeuwse weer vrolijk mee. De meeste gezinnen hebben intussen de aanslag al in de bus en kunnen dus zelf vergelijken met verleden jaar. De heffing voor de ingezetenen is door Zeeuwse Eilanden met gemiddeld 60% verhoogd en door Zeeuws Vlaanderen met 25%. Uit verdere becijfering blijkt dat vooral alleenstaanden de pineut zijn.

In de Eerste Kamer hebben we vlak voor het kerstreces onze kans gegrepen om daar tegen te protesteren. Dat gebeurde toen Staatssecretaris Huizinga er nog snel vóór 1 januari een wijziging van de Waterschapswet door wilde drukken. We kregen de meerderheid mee in
onze eis, dat we die wetswijziging niet behandelen voordat de staatssecretaris heeft geantwoord op schriftelijke vragen hoe die extra verhoging valt te rijmen met de belofte dat de gezinnen niet meer dan €13.- per jaar extra zouden moeten betalen.

Want hoe kan het dan dat een alleenwonende Zeeuw in een huurhuis het dubbele moet ophoesten? Ik ben benieuwd wat voor antwoord we daar op krijgen.

Kees Slager