h

Groot Sint Laurens?

22 april 2008

Groot Sint Laurens?

Als het aan het college van de gemeente Middelburg ligt gaat ook Sint Laurens mee in de vaart der volkeren. Eerder dan een zelfstandige kern ziet zij Sint Laurens als een buitenwijk van de stad Middelburg. Let wel: een buitenwijk met potentie, want Sint Laurens heeft werkelijk naar alle kanten uitbreidingsmogelijkheden.

Aan de zuid-westzijde kunnen zeker 200 woningen bijgebouwd worden (jammer van dat stuk nationaal landschap anders konden het er wel 400 zijn), aan de oostzijde zijn ruime mogelijkheden langs de nieuwe N57 en aan de noordzijde heeft de gemeente inmiddels ook al de nodige grond verworven.

Teneinde de schijn van zelfstandige kern op te houden worden aan de zuidzijde wel de groene buffers gerespecteerd. Terwijl inmiddels bijna heel Nederland doordrongen is van het feit dat de bevolkingsgroei, met name buiten de randstad, op zijn laatste benen loopt, blijft het college schijnbaar hardnekkig geloven dat, als je maar bouwt, er vanzelf wel mensen op af komen.

De kans bestaat dus dat je bouwt voor leegstand dan wel elders binnen de gemeente leegstand veroorzaakt, tenzij je gericht bouwt voor specifieke doelgroepen zoals starters (kun je beter in de stad zelf doen), alleenstaanden en ouderen uit de regio.

Mag je dan helemaal niets doen? Natuurlijk wel. Je zou aan de zuid-westzijde kunnen kiezen voor een bufferzone tussen het dorp en het nationaal landschap van een vijftigtal woningen die aan beide recht doet (Zeeuwse “gewone” en landschaps-architecten genoeg die dit als een mooie uitdaging zouden ervaren).

Uiteraard past slechts milieubewuste bouw bij deze situering. Tevens zou je in deze zone een woonzorgcomplex kunnen inpassen en, eventueel, een nieuwe school.

Ook de noordzijde ligt gevoelig. Je zou hier kunnen denken aan een aantal vrije kavels met veel groen waar mensen de mogelijkheid hebben zelf, al dan niet met behulp van de plaatselijke aannemerij, een huis te bouwen, mits passend in het landschap.

De oostzijde lijkt wat minder gevoelig te liggen. De nieuwe N57 doet al dusdanig veel afbreuk aan het landschap dat een paar huizen meer of minder niet echt een issue lijkt te zijn. Hier zouden woningen in het goedkopere segment gebouwd kunnen worden (waar nog steeds vraag naar is).

Er zit nog wel een addertje onder het gras. Het lijkt mij dat je, wanneer je in deze zone woningen wilt bouwen, een gaatje in je hoofd hebt als je dan juist hier de nieuwe N57 zo’n 3 meter boven peil gaat brengen om over de Van ’t Hoffweg te kunnen gaan.

Eens te meer een reden om de nieuwe N57 nog eens goed onder de loep te nemen en af te waarderen tot een 80km-weg met gelijkvloerse kruisingen of rotondes!

U bent hier