Ontpolderen

13 oktober 2007

Ontpolderen

Een van de aardige dingen van de SP vind ik dat als er een parlementair reisje naar een ver buitenland met een (sub)tropisch klimaat wordt georganiseerd, de SP’ers meestal schitteren door afwezigheid (ze hebben wel wat beters te doen). Maar als er een werkbezoek naar een uithoek van Nederland op het programma staat, is de SP juist sterk vertegenwoordigd.

Zo ook in september toen een kamercommissie afreisde naar de Zeeuws-Vlaamse Hedwigepolder die dreigt te worden ontpolderd. De meeste partijen hadden met moeite één kamerlid bereid gevonden mee te gaan en sommige schitterden door afwezigheid. Maar de SP was als enige met drie man present. Drie man betekent immers drie keer kans op een zinvol gesprek met betrokken mensen.

Eén van de SP’ers had een voor deze gelegenheid wel erg toepasselijke naam: Hugo Polderman. En niet alleen zijn naam, maar ook zijn afkomst, want iemand met zo’n naam is bijna per definitie een geboren Zeeuw. Hugo werd inderdaad in Goes geboren, maar woont al jaren in Roosendaal.

Hij lanceerde kortgeleden een origineel alternatief voor het ontpolderen. Hij had eens rondgekeken in het Sloegebied en daar gezien hoe Cobelfret met de ruimte omspringt. Dat bedrijf doet niet veel meer dan de duizenden auto’s, die per schip worden aangevoerd, opslaan en vervolgens per trein over half Europa distribueren.

Maar terwijl in elke zichzelf respecterende stad de auto’s in parkeergarages vele verdiepingen hoog worden opgetast, parkeert Cobelfret haar auto’s zó dat een groot deel van het Sloegebied er uitziet als een enorm parkeerterrein. Inefficiënter grondgebruik kun je niet bedenken. ‘Als je die auto’s nou eens vijf hoog in een gebouw neerzette, dan maak je een enorme terreinwinst en dan kun je die gewonnen grond ontpolderen tot natuurgebied’, suggereerde Hugo.

En hij wees er daarbij fijntjes op, dat de Westerschelde in een te krap jasje zit door de inpolderingen, die de afgelopen halve eeuw zijn gepleegd. Dat waren geen van alle inpolderingen voor de boeren, maar voor de industrie. Zowel de schorren van het Sloe als die bij Terneuzen zijn zo verloren gegaan. Daar mag dus ook wel een offertje tegenover staan.

Tja, dat is natuurlijk vloeken in de kerk: industriegrond teruggeven aan de natuur. Welke idioot bedenkt zoiets? Een SP’er dus, want die zijn nooit bang om dingen te roepen die politiek niet zo correct zijn. En het zou niet de eerste keer zijn dat de rest van de goegemeente pas na verloop van tijd inziet dat wat eerst als een vloek werd ervaren, uiteindelijk zo gek nog niet blijkt te zijn.

Kees Slager