Staking openbaar vervoer

2 november 2022

Staking openbaar vervoer

Alweer taart……

Vrijdag 21 oktober, tien uur bij Van der Valk. De afdelingen Vlissingen en Middelburg brengen taarten bij de stakende buschauffeurs, omdat openbaar vervoer echt nodig is en omdat de SP zich solidair opstelt met mensen die voor hun rechten opkomen. Buschauffeurs zijn de dragers van het OV en onmisbaar! En als ze zich genoodzaakt zien om te staken vraagt dat taart ter ondersteuning, taart die ook door de FNV die de staking organiseerde, niet vergeten is. Dus alweer taart.

We hebben het al vaker gehoord, maar ook hier is het schrijnend te horen hoe drang naar winst ten koste gaat van banen en werkenden. We kijken met bewondering naar de busschauffeurs en zien hoe groot hun motivatie is om het werk te doen. Ze staken om meer geld over te houden aan het eind van de maand. We horen verhalen over slecht onderhouden bussen, lijnen die zomaar uitvallen, terwijl passagiers van niets weten en gewoon op het perron zitten te wachten.

Foto: Sylvia Tuinder
Wat wij ook niet vinden kunnen: dat we horen dat ze van de 60 minuten werken er maar 50 betaald krijgen. En dus maar overwerken en op onregelmatige tijden om genoeg over te houden. Staken doen ze niet uit eigen belang, dat doen ze samen en voor elkaar. Dat is solidariteit.

De SP delegatie was het eens: ga door, knok voor je rechten…..