Pensioenleeftijd verhogen is schandalig

2 december 2018

Pensioenleeftijd verhogen is schandalig

De SP heeft altijd gestreden tegen de pensioenleeftijdsverhoging. Mensen met zware beroepen, mensen die al vanaf hun 16e werken, mensen met een chronische ziekte verplicht langer door laten werken, het is niet reëel en oneerlijk. Wie een hoog inkomen heeft kan eerder met pensioen omdat hij of zij geld apart heeft kunnen zetten. Mensen met een laag inkomen houden vaak helemaal niets over om te sparen voor de ‘oude dag’. Toch is er in 2011 afgesproken om de pensioenleeftijd te verhogen en waardoor er nu veel mensen met een “pensioengat” zitten.

Dat zijn bijvoorbeeld kleine zelfstandigen die zich voor de pensioenleeftijd in 2011 verhoogd werd keurig verzekerd hadden voor het geval ze ziek zouden worden. Zij betaalden veel premie, werden helaas ernstig ziek maar konden zich niet meer bijverzekeren tot de leeftijd waarop het nieuwe pensioen in zou gaan. Eén van hen is Piet. De verzekeraar zei: “Je hebt je maar verzekerd tot je 65e”, de Sociale Verzekeringsbank zegt: “Uw pensioen gaat pas over een jaar en drie maanden in.” Piet heeft een pensioengat, oftewel geen inkomen. En zoals Piet zijn er helaas velen. Er bestaat een compensatieregeling maar velen komen daar niet voor in aanmerking of het gaat om een armetierig bedragje per maand waarmee je nog steeds niet in je levensonderhoud kunt voorzien. Dat kan echt niet: De Tweede Kamerfractie van de SP blijft hierop hameren!

Deel dit filmpje en steun de strijd voor een fatsoenlijke overbrugging. Het is tijd voor rechtvaardigheid!