15 september: kom in actie voor rechtvaardigheid!

5 september 2018

15 september: kom in actie voor rechtvaardigheid!

Foto: SP

Waar gaat het heen met ons land? Veel mensen stellen die vraag, omdat ze het oneens zijn met de keuzes die nu worden gemaakt, en terecht!

De economische onrechtvaardigheid zorgt voor onbehagen, want voor 6 op de 10 mensen is de crisis nog niet voorbij, terwijl er gejubeld wordt over economische groei. Maar de lonen stijgen niet.

15 september is het exact tien jaar geleden dat de Amerikaanse bank Lehman Brothers failliet ging. Het bleek het begin van een gigantische crisis. De bankiers hadden gegokt, de samenleving verloren. 10 jaar later is ons land er niet rechtvaardiger op geworden.

Bijna 80.000 zorgwerkers verloren hun baan, het aantal onzekere contracten is nog nooit zo hoog geweest, de huren zijn alleen maar gestegen en de studiefinanciering werd afgeschaft.

De winsten van bedrijven zijn op dit moment hoger dan ooit maar een steeds kleiner deel gaat naar de werkenden: van elke verdiende euro ging eind vorige eeuw nog 81 cent naar de werknemers, nu nog maar 73 cent. Het resultaat: De winstuitkeringen naar aandeelhouders explodeerden, terwijl mensen al veertig jaar er in reëel besteedbaar inkomen nauwelijks op vooruit zijn gegaan.

Bedrijven gingen steeds minder bijdragen aan ons land. De afgelopen 30 jaar is de winstbelasting gehalveerd. Die daalde van 48 naar 25% en komende periode nog verder als het aan Rutte ligt. Tegelijkertijd gingen mensen steeds meer bijdragen. Maar daar kregen ze steeds minder voor terug. Kijk hoe onze publieke sector ervoor staat: die piep en kraakt. De zorgverleners, de leraren, de politieagenten, de buschauffeurs: allemaal gaan ze gebukt onder een enorme werkdruk, worden hopeloos onderbetaald en hebben dagelijks last van het georganiseerde wantrouwen. En allemaal moeten ze in actie komen voor zoiets normaals als: hun werk goed kunnen doen tegen een fatsoenlijke waardering.

Daarom lanceert de SP een tegenoffensief, voor rechtvaardigheid!
Want is het rechtvaardig dat multinationals miljarden cadeau krijgen, terwijl agenten en leraren moeten vechten voor een beetje waardering? Is het rechtvaardig dat het eigen risico blijft stijgen, terwijl zorgverzekeraars miljarden reserves hebben? En is het rechtvaardig dat de grootste bedrijven ons land vervuilen en u de rekening daarvoor moet betalen?

De strijd voor rechtvaardigheid is het begin van een nieuwe beweging, een beweging die swingt, lacht, inspireert en vol vuur de strijd durft aan te gaan. Mis dit niet! Kom ook op 15 september naar Rotterdam!

Meld je aan via https://doemee.sp.nl/15september

Wat: Manifestatie Tijd voor Rechtvaardigheid
Waar: Wilhelminakade Rotterdam
Wanneer: 15 september: ontvangst vanaf 13.00 uur, het programma start om 13.30 uur
Met onder andere Javier Guzman en Ewald Engelen.

Als je samen wilt reizen, stuur dan even een bericht naar middelburg@sp.nl. Vinden we leuk.