Filmavond: Noam Chomsky's Requiem For The American Dream

8 maart 2017

Filmavond: Noam Chomsky's Requiem For The American Dream

Foto: Transit Films / Requiem For The American Dream

Op vrijdag 31 maart organiseert SP Middelburg een openbare filmavond met een aansluitende discussie. Iedereen is welkom, toegang is gratis.

Noam Chomsky is wereldwijd bekend als taalkundige, filosoof, activist en is door de New York Times uitgeroepen als belangrijkste levende intellectueel. In de Verenigde Staten is hij controversieel vanwege zijn opvattingen dat alle autoriteit en hiërachie op rechtmatigheid moet worden onderzocht en zo nodig bestreden.

Foto: Chomsky
"Machthebbers hebben belang bij een ongeïnformeerd electoraat dat irrationele keuzes maakt die vaak tegen hun eigen belangen ingaan. Een goedgeïnformeerd publiek is een gevaar voor de huidige oligopolie."

In Requiem for the American Dream gaat Chomsky in op de groeiende maatschappelijke ongelijkheid. De concentratie van macht en geld is volgens Chomsky in handen van een klein groepje superkapitalisten die de democratie aantasten, vakbonden buitenspel zetten en kritische inwoners veranderen in shopverslaafde consumenten. Aan de hand van 10 principes geeft Chomsky een beeld van deze machthebbers en hoe zij te werk gaan.

Na afloop van de film is er discussie met het publiek waarbij als gasten aanwezig zijn:
-Eduard van Scheltinga (Wetenschappenlijk Bureau SP)
-Tobias van Gent (Universitair docent geschiedenis en politicologie aan de University College Roosevelt)

31 maart
Zaal open: 19:00 uur / Aanvang Film 19:30