Doofpot Veiligheidsregio Zeeland moet opengebroken worden

23 oktober 2016

Doofpot Veiligheidsregio Zeeland moet opengebroken worden

De Middelburgse raadsfractie van de SP wil snel duidelijkheid over de misstanden bij de Veiligheidsregio Zeeland.

In juni heeft de SP meer dan 70 vragen gesteld over het onderzoek van oud-burgemeesters van Vlissingen en Reimerswaal, Letty Demmers en Jan Huisman  naar de declaraties en het gedrag van de directeur van de VRZ, Gerrie Ruijs.

Fractievoorzitter Jeroen van Dijen: ”Inmiddels wachten we al 4 maanden op een antwoord. Ik vind dat echt niet kunnen, normaal krijg je binnen 4 weken een reactie, zelfs voor een verzoek volgens de Wet Openbaar Bestuur is 8 weken de maximale termijn, maar het lijkt alsof de VRZ alles wil vertragen en hoopt daarmee tijd te winnen.”

De SP wil een debat over de rol van de portefeuillehouder, burgemeester Bergmann.

“In de afgelopen maanden heeft de gemeenteraad gestemd over het beleid van de VRZ en de begroting, terwijl we toen nog niet wisten dat er zoveel problemen waren rondom de directeur. De burgemeester wist dat wel, maar heeft ons niet geïnformeerd. In de politiek is dat een doodzonde, want de gemeenteraad moet er op vertrouwen dat zij altijd over de juiste en volledige informatie beschikken als zij een besluit nemen.”

De Veiligheidsregio Zeeland hoopt tussen 24 en 30 oktober een antwoord te kunnen geven op de vragen van de SP. Zodra deze ontvangen zijn, kan een debat aangevraagd worden mits andere partijen de SP steunen.