Middelburg kiest voor hart in plaats van hard

14 februari 2016

Middelburg kiest voor hart in plaats van hard

Foto: Petroesjka Sterk

Met bijzondere dank aan bestuurslid Els Simons konden wij ook dit jaar onze hartverwarmende Valentijnsactie houden. Met engelengeduld en haar zo bekende werklust verwerkte zij kilo’s suikerhartjes in kleurig gestrikte zakjes met daaraan een SP­-boodschap.

Dit jaar kozen we voor de tekst: “Kiest u voor hard of kiest u voor hart?”. Een vraag die gemakkelijk tot een gesprek­je leidde en mensen aan het denken zet. “De voorbeelden van het harde beleid dat dit kabinet over de mensen uitstort kwamen als vanzelf”, vertelt SP’er Ingrid Bos die haar zaterdagmiddag op 13 februari vrijmaakte om het winkelend publiek te trakteren op suikerhartjes.

“Je hoort vooral dat de mensen het beu zijn om steeds maar weer te moeten inleveren op alles wat er de afgelopen decennia was opgebouwd. En dan gaat het al snel over de verdeling van wat er nog over is. Daar is veel onvrede over en ergens is dat goed te begrijpen. Want je zal maar al jaren op een wachtlijst voor woning staan, of je hebt net te horen gekregen dat je oude vader geen  huishoudelijke hulp meer krijgt omdat hij dat maar met zijn omgeving op moet lossen. Of je kunt niet naar de tandarts omdat je daar simpelweg geen geld voor hebt. Die voorbeelden zijn keihard en maken veel mensen of heel kwaad of ze zoeken een zondebok. Heel begrijpelijk, maar helaas niet constructief."

"Maar het allergrootste probleem is dat veel mensen ervan overtuigd zijn dat ze geen invloed hebben en dat het toch allemaal niet uitmaakt wat ze doen of laten. En dat is natuurlijk niet waar"

Foto: Petroesjka Sterk

Alternatieven
Het maakt wel degelijk uit of we alles voor zoete koek nemen of dat we zelf met alternatieven komen. De SP heeft de afgelopen jaren heel wat alternatieve plannen gelanceerd, plannen die bijdragen aan een eerlijke verdeling. Plannen waarbij de rijken eerlijk belasting gaan betalen of plannen voor betaalbare zorg voor iedereen.

“Juist met die mensen die denken dat hun mening niet telt of dat Den Haag toch wel doet wat het wil ga ik graag in gesprek. Die vertel ik over het plan van Renske Leijten voor een publieke basiszorgverzekering waardoor de marktwerking niet meer centraal staat maar de mens en zijn gezondheid, of over het SP-­plan om multinationals fatsoenlijk belasting te gaan laten betalen in plaats van mee te werken aan de ontduiking. De miljonairsbelasting voor de allerrijksten kan een slordige 4,2 miljard euro opleveren. Daar kunnen heel wat sociale huurwoningen voor gebouwd worden. Dat het ook zo kan, weten heel veel mensen nog steeds niet. Dat moet je ze vertellen. En dan is zo’n Valentijnsdag een mooie gelegenheid, niet om mensen louter een hart onder de riem te steken, maar omdat het ook daadwerkelijk anders kan.”