Middelburg wijst verdrag met Oekraïne af

7 april 2016

Middelburg wijst verdrag met Oekraïne af

Foto: SP

Een grote meerderheid van de stemmers heeft in het referendum van 6 april 'nee' gezegd tegen het verdrag met Oekraïne. In Middelburg gingen 11.191 mensen stemmen, waarvan 56,2% het verdrag afwees.

Campagneleider Jeroen van Dijen is tevreden met het resultaat: "De afgelopen weken stonden we op straat, gingen we huis-aan-huis en plakten we posters om mensen te overtuigen dat een Nee-stem beter is voor Oekraïne, beter is voor Europa en beter is voor Nederland. Dat heeft zeker bijgedragen aan deze uitslag. Zonder de inzet van al onze actieve leden was dit niet gelukt, mijn enorme dank en complimenten voor alle Middelburgse en Veerse leden!"

Nu dit verdrag in de huidige vorm van tafel lijkt te zijn, kunnen we Oekraïne echt gaan helpen. Niet door oligarchen te verrijken, maar door een rechtsstaat op te bouwen en de corruptie daar te bestrijden. Ook zonder dit verdrag kunnen we Oekraïne helpen. Door rechters op te leiden, vakbonden op te bouwen, door de vrije pers te ondersteunen. En we kunnen helpen het land weer stabiel te maken.

De SP was één van de weinige politieke partijen die actief campagne voerde en de gemeente Middelburg was ook niet dol-enthousiast. Zo werden er geen verkiezingsborden in de wijken neergezet, wat bij normale verkiezingen wel gebruikelijk is. Een motie van de SP om die toch te plaatsen kreeg geen meerderheid. "Natuurlijk is dat enorm jammer, als je geen borden neerzet dan zie je dat mensen er minder aan herinnerd worden dat zij naar de stembus mogen. Dikke kans dat de opkomst daardoor lager wordt." aldus Jeroen.

Op de dag van de verkiezingen had iemand een spandoek bij de N57 en boven de A58 gehangen om het referendum onder de aandacht te brengen. Daar was niet iedereen blij mee, Weginspecteur Wilco van Rijkswaterstaat vond dat deze maar snel verwijderd moesten worden.

Foto: SP

Jeroen van Dijen: "Kiezers hebben massaal Nee gezegd, dit succes smaakt natuurlijk naar meer! De komende tijd gaan we dan ook volop campagnevoeren en daarbij kunnen we alle hulp gebruiken! Hang een poster op achter je raam, vraag je buren, familie, vrienden of collega's om te helpen, bezorg flyers in je buurt of plak posters. Op die manier kunnen we in Middelburg het verschil maken!" Iedereen die mee wilt helpen, op wat voor manier dan ook, kan een email sturen naar middelburg@sp.nl.

Een nieuwe oproep voor een referendum is er al, TTIP: Het trans-atlantische vrijhandelsverdrag met de Verenigde Staten en Canada. Kijk voor meer informatie op https://ttip-referendum.nl en teken de petitie.