Projektontwikkelaar vernielt landschap Veerse Meer

14 oktober 2015

Projektontwikkelaar vernielt landschap Veerse Meer

Maatschappelijk project Zilveren Schor wordt Harbour Village met 79 vakantiebungalow’s in voormalig beschermd landschap.

“De Zeeuwse kust gaat steeds meer op Knokke lijken, terwijl toeristen juist naar Zeeland komen voor de rust, ruimte en natuur!” Deze conclusie trekt fractievoorzitter Jeroen van Dijen bij het zoveelste plan voor vakantiehuisjes.

Het Zilveren Schor was een cadeau van Koningin Juliana en Prins Bernard bij hun 50ste jubileum, bedoeld voor de jeugd om te sporten en vakantie te vieren, maar de huidige eigenaar heeft nu plannen om 79 vakantiebungalows te bouwen met prijzen van 600.000 tot 2 miljoen euro.

Dit plan staat niet alleen, Roompot en Arcus bouwen maar liefst 7 nieuwe parken, in totaal 12.000 bedden. Daarnaast zijn er plannen voor Brouwerseiland en een hotel van 7 verdiepingen in het Nollebos van Vlissingen met honderden vakantiebungalows.

Tijdens een openbare avond van de SP in mei 2015 spraken politici, architecten van vakantiedorpen, de ZMF en het kenniscentrum kusttoerisme over het ontstaan van deze vakantiedorpen. Er waren flinke zorgen want het aantal overnachtingen in Zeeland blijft al jaren hetzelfde.

“Als je teveel bouwt stijgt het aanbod waardoor de prijs zakt. Deze parken worden dus niet gebouwd voor de verhuur, maar als vastgoedbelegging voor investeerders. Daarmee ontstaat het gevaar van leegstand en verrommeling,” vertelt Van Dijen. “Straks hebben we te maken met 79 particuliere eigenaars die leegstaande huisjes moeten vernieuwen, maar geen onderhoud doen. Hoe krijgen we die dan weer op één lijn?”

Een ander zwaar punt is het landschap rondom het Veerse Meer. In 2004 besloten alle omliggende gemeenten, het waterschap, natuurorganisaties en de Provincie dat het landschap beschermd moest worden. Daarvoor hebben zij een gebiedsvisie opgesteld, ook de gemeente Middelburg heeft die ondertekend.

De gebiedsvisie en het Provinciale omgevingsplan laten duidelijk zien waar er nog ruimte is om te ontwikkelen en waar de natuur beschermd moet worden. Het project Zilveren Schor staat nergens als ontwikkellokatie maar wordt een groenzone tussen Veere en de stedelijke ontwikkelingszone van Middelburg. Dat betekent dat er zeer terughoudend omgegaan moet worden met bebouwing.

“De uitgangspunten van deze visie zijn dat bebouwing niet op mag vallen en het landschap behouden blijft, maar als je 79 vakantiebungalows bouwt van 7,5 meter hoog kan je echt niet met droge ogen beweren dat je daarmee het landschap niet aantast!” meent Van Dijen. “Sterker nog, een gedeelte van dit project ligt in het robuust natuurnetwerk .”

Doordat er veel meer gebouwen komen, zal er ook meer verkeer komen in het gebied. Denk aan mensen die een dagje gaan fietsen, sporten of een barbeque houden. “Hiermee lap je de natuurbescherming gewoon aan je laars, en dat mogen we niet accepteren!”