Hou Delta in Zeeuwse handen, teken ook!

22 september 2015

Hou Delta in Zeeuwse handen, teken ook!

Foto: SP Middelburg

Energiebedrijf Delta is een handtekeningenactie begonnen tegen de gedwongen splitsing van het netwerkbedrijf en het productie- & leveringsbedrijf. Via de website https://samenvoordelta.nu/ kunnen inwoners hun handtekening zetten, de teller staat inmiddels bijna op 30.000.

Fractievoorzitter Jeroen van Dijen: "De SP steunt deze oproep van Delta, we hebben in juli al een motie ingediend in de gemeenteraad voor het behoud van Delta en deze kon op brede steun rekenen. Alleen D66 was tegen."

De Splitsingswet zorgt ervoor dat Delta haar lokale netwerkbedrijf moet afstoten, waardoor zij moeilijker nieuw krediet kan aantrekken voor investeringen. De kredietrating komt daarmee onder druk staan en het bedrijf zal moeilijker kunnen lenen en hogere rente moeten betalen. Dit zal tot gevolg hebben dat Delta verkocht wordt en 700 tot 900 banen kunnen verdwijnen.

Het personeel van Delta zal 30 september in de Tweede Kamer de verzamelde handtekeningen overhandigen tijdens het Algemeen Overleg Wet STROOM. De SP roept iedereen op, met name de aandeelhouders, om bij deze overhandiging aanwezig te zijn en zich solidair te tonen met Delta!