Er is genoeg voor iedereen!

24 mei 2015

Er is genoeg voor iedereen!

Foto: SP

Nederland is een rijk land. Toch hebben steeds meer mensen moeite om rond te komen. Slechts een kleine groep is er de afgelopen jaren op vooruit gegaan. De kleine groep van 10 procent rijkste Nederlanders heeft tweederde van onze rijkdom in handen. Een baas verdient nu gemiddeld 17 keer meer dan een geschoolde werknemer. Kleine ondernemers betalen netjes hun belastingen, terwijl multinationals worden geholpen belasting zoveel mogelijk te ontwijken.

Als je kijkt naar het totaal aan zorg-, huur-, kinderopvang- toeslagen, kindgebonden budget en hypotheekrenteaftrek, dan subsidieert de overheid de 10 procent mensen met de hoogste inkomens bijna vier keer zoveel als de 10 procent mensen met de laagste inkomens. Deze grote verschillen willen de meeste Nederlanders helemaal niet. Want het gaat ten koste van onze zorg, ons onderwijs en de andere belangrijke voorzieningen die we samen gebruiken.

In meer gelijke landen leven mensen langer, blijven ze langer gezond en is de criminaliteit lager. De SP wil daarom de verschillen verkleinen. En dat kán. Als de rijkste Nederlanders en de grootste bedrijven hun eerlijke deel van de belastingen gaan betalen, dan kunnen de lasten voor de rest van Nederland omlaag. Om dit te bereiken gaan we de campagne “Er is genoeg voor iedereen” voeren, waarmee we willen laten zien dat ongelijkheid een politieke keuze is.

Als we andere keuzes maken, wordt iedereen daar beter van. Niet alleen de allerarmsten, maar ook de tweeverdiener met een hypotheek die onder water staat en zelfs de allerrijksten al moeten die wat meer belasting gaan betalen.

Zaterdag 20 juni staat SP Middelburg met een kraam op festival Southpark in Middelburg Zuid.

Hier zullen we de campagne “Er is genoeg voor iedereen” op ludieke wijze onder de aandacht van de bezoekers brengen om er later deze zomer ook de wijken mee in te gaan. Hoe meer mensen enthousiast worden voor onze alternatieven, hoe sterker we staan in de strijd voor verandering.