Tientallen liters tomatensoep op Open Dag

15 maart 2015

Tientallen liters tomatensoep op Open Dag

Foto: SP Zeeland

Zaterdag 14 maart stond de SP op de Open Dag van de Provincie. Speciaal voor de Statenverkiezingen van 18 maart hadden zij een verkiezingsmarkt georganiseerd voor de politieke partijen. Uit veel SP-afdelingen waren leden naar de Abdij gekomen om tientallen liters verse tomatensoep uit te delen en om met mensen in gesprek te gaan.

"Er is veel onrust onder de bezoekers," merkt Ronald Viergever, tweede op de kandidatenlijst, op. "Mensen zijn bezorgd over de voorzieningen op hun dorp, zoals de basisschool of supermarkt. Daarnaast is de uitkleding van het openbaaar vervoer een veel gehoorde klacht. De SP wil met een fonds voor leefbaarheid zorgen dat ook de kleine kernen aantrekkelijk blijven voor nieuwe inwoners en juist extra investeren in beter openbaar vervoer."

Foto: SP Middelburg
Er kwamen ook zaken aan bod die niets met de Provincie te maken hebben. Zo vertelde een echtpaar dat zij op 90% van het bijstandsniveau terecht waren gekomen nadat de man als gevolg van de crisis was ontslagen, maar dat ze wel de volle mep moeten betalen voor de gemeentelijke en waterschapsbelastingen.

Voor lokale SP-fracties zijn dergelijke signalen uit de samenleving belangrijk, omdat het in gemeenteraden, maar ook in de Provincie, vaak gaat over cijfertjes maar nauwelijks over de mensen achter die getallen.

Lijsttrekker Ger van Unen was ook de hele dag druk in gesprek met inwoners. "Ik merk dat veel inwoners de liberale koers van de afgelopen jaren helemaal beu zijn. Mensen verliezen hun baan, kunnen de rekeningen niet meer betalen en krijgen te maken met extra bezuinigingen. We moeten nu juist investeren in extra werkgelegenheid en zekerheid, zodat de economie weer aantrekt. Daarom zijn deze verkiezingen ook zo belangrijk want een andere koers is niet alleen nodig in Zeeland maar vooral ook in Den Haag!"

Foto: SP Zeeland

Later op de dag werd Ger nog benaderd door een groep jongeren. Zij moesten voor een schoolopdracht op de foto met een belangrijk persoon. Zij antwoordde dat ze echt niet zo belangrijk was, maar dat waren de jongeren het niet met haar eens. "U bent toch lijsttrekker van de SP?" merkte één van hen lachend op. Hoezo, jongeren weten niets van de politiek?