SP: tien keer beter!

4 oktober 2014

SP: tien keer beter!

Zaterdagochtend 27 september was de SP aanwezig in Winkelcentrum Dauwendaele om mensen de SP-alternatieven op het kabinetsbeleid mee te geven. In een uur vlogen 150 flyers als warme broodjes over de toonbank.

De flyer is een heldere opsomming van verschillen tussen de begroting van de regering en de visie van de SP. Bijkomend voordeel van de gesprekken die volgden was dat we op deze manier als lokale afdeling weer hoorden waar mensen in de buurt zich zorgen over maken.

Van het ontbreken van zebrapaden (nieuw beleid onder de naam "Shared Space" of in gewoon Nederlands; gedeelde ruimte) tot de komst van asielzoekers en de veranderde regelgeving rond eenoudergezinnen in de bijstand. “Het hoge eigen risico en de gang van zaken rond de verzekeringspremies en pensioenen is iets waar mensen zich terecht kwaad om maken. Erover praten met de mensen die het raakt geeft ons weer extra energie om via de politiek aan de slag te gaan”, aldus raadslid Petroesjka Sterk.

De week daarop stonden de vrijwilligers met de SP-ouderenkrant bij winkelcentrum Zuid. Het was prachtig weer, waardoor veel mensen tijd maakten voor een praatje. Sterk: “De zorg over de bezuinigingen op ouderen wordt breed gedeeld. Ongeacht de leeftijd werd de krant dan ook aan iedere geïnteresseerde meegegeven. Als je namelijk zelf niet tot de doelgroep behoort heb je vaak wel ouders, grootouders of buren die te maken krijgen met alle veranderingen in de zorg.” Deze ouderenkrant opent op de voorpagina met een artikel over de leugen van dit kabinet dat er geen geld zou zijn voor de zorg, terwijl er ondertussen 70 miljard euro uit de AWBZ is verdwenen. Dus over de betaalbaarheid valt stevig te twisten.