College van ouwe-jongens-krentenbrood onder protest geïnstalleerd

13 mei 2014

College van ouwe-jongens-krentenbrood onder protest geïnstalleerd

Tijdens de raadsvergadering op 12 mei werd het nieuwe college van vijf wethouders geïnstalleerd. De uitbreiding van vier naar vijf wethouders kon op veel protest rekenen in de gemeenteraad, zo deelde de SP aan het begin van de vergadering 'ouwe-jongens-krentenbrood' uit aan de aanwezigen.

SP-fractievoorzitter Jeroen van Dijen:"Op 19 maart heeft de kiezer massaal op andere partijen gestemd, maar ze kregen een coalitie van verliezers. PvdA, CDA, VVD en CU verloren allemaal, alleen de SGP boekte een bescheiden winst. Toch hebben deze regentenpartijen waarvan vier partijen Middelburg al zestig jaar besturen een college gevormd. Daarmee hebben ze lak aan de mening van de kiezer en gaan we door op dezelfde weg van de afgelopen jaren."

In de onderhandelingen voor het college werd eerder gesproken dat de vijf wethouders in deeltijd zouden werken voor 0,8 fte, op die manier werden de extra kosten beperkt tot 45.500 euro per jaar. Toch zijn de coalitiepartijen daarop teruggekomen en is besloten om vijf voltijd wethouders te benoemen. Daarmee is een extra bedrag van 122.000 euro gemoeid.

"Absurd en een totaal gebrek aan begrip voor de financiële situatie in Middelburg", aldus Van Dijen. "Terwijl er miljoenenbezuinigingen op ons afkomen met de thuiszorg, de WMO en de jeugdzorg gaat Middelburg in vier jaar tijd een half miljoen extra uitgeven aan salarissen voor wethouders, en daarna nog eens aan wachtgeld."

De SP-fractie diende tijdens de vergadering een voorstel in om de vijf voltijd wethouders terug te brengen naar drie fte. "Een wethouder in Middelburg verdient per jaar 91.104 euro en daarbij komt nog een onkostenvergoeding van 7332 euro. Dus zelfs met ons voorstel om de vijf wethouders voor 60% te betalen, kunnen zij nog rekenen op een jaarsalaris van 61.449 euro, een mooi bedrag en ik zou het zelfs voor de helft daarvan doen! Daarbij komt nog dat andere gemeenten als Schouwen-Duiveland en Goes het wel gewoon met drie wethouders lukt." Het voorstel van de SP kon bij de andere partijen op geen enkele steun rekenen.

Een motie van afkeuring van D66, GL en SP werd gesteund door oppositiepartij LPM, maar dat was met 12 zetels onvoldoende voor een meerderheid.