Middelburg kiest partij door garantstelling studentencafé

17 april 2014

Middelburg kiest partij door garantstelling studentencafé

In de commissievergadering van 7 april gaf wethouder Aalberts een toelichting op de garantstelling door de gemeente voor het Common House Elliot, het studentencafé in de Lange Noordstraat. De SP en D66 hadden kritische vragen over deze beslissing omdat er nog verschillende procedures lopen.

Nadat het gemeentebestuur de vergunning voor het studentencafé had verleend zijn verschillende bewoners in beroep gegaan en het kan nog tot 2016 duren voordat er een definitieve uitspraak is.

“Daarmee loopt de gemeente een groot risico, als de bewoners in het gelijk worden gesteld dan kan het studentencafé de lening niet terugbetalen en moet de gemeente 50.000 euro betalen,” zegt Caspar Minning, SP-woordvoerder ruimte. “Het is niet voor niets dat de kredietverstrekker pas geld wil lenen na de laatste uitspraak in het beroep, tenzij de gemeente garant staat.”

Het zou niet de eerste keer zijn dat een instelling die aan het University College Roosevelt (UCR) verbonden is het veld moet ruimen. In 2011 moest het Middelburg Center for Transatlantic Studies de huur opzeggen van het speciaal voor hen verbouwde gymnasium in de Latijnse Schoolstraat met een openstaande huurschuld van minstens 88.000 euro.

“Daarnaast speelt nog het beeld van een betrouwbare en onafhankelijke overheid mee,” aldus Minning. “Door garant te staan voor het studentencafé lijkt de gemeente te willen zeggen dat zij de komst van het Common House Elliot toejuichen, dit wordt nog eens versterkt door de argumenten van het college dat het studentencafé bijdraagt aan de goede naam van het UCR en dat het zorgt voor meer studenten, levendigheid en leefbaarheid van de stad. Je zou dat maar lezen als bewoner die bezwaar heeft gemaakt , dan ontstaat al snel het beeld dat de gemeente niet objectief naar je bezwaarschrift heeft gekeken. Dat moet je als overheid toch voorkomen?”

Reacties

Schandalig. Kroegen genoeg in de stad waar ze terecht kunnen en dan had de gemeente ook geen risico gelopen. Sowieso vreemd dat de studenten eerst een vette huurschuld op kunnen bouwen en daarna weer vrolijk verder kunnen in een ander gebouw. Ieder mens met verstand zou hiervoor geen borg willen staan.

Wat betreft de laatste alinea: Het stukje levendigheid in de stad is dan ook niet van toepassing want er wordt een situatie gecreëerd waarbij de studenten juist NIET in de binnenstad zijn maar in hun eigen bar.

En dan zullen we het er maar niet over hebben dat de studenten allemaal woningen in de stad toegewezen krijgen terwijl de jongeren uit Middelburg al jaren op een wachtlijst staan.

De gemeente Middelburg wil dolgraag de studenten in onze stad houden. Maar je moet wel je eigen volk recht aan kunnen blijven kijken. Zaken als deze kun je niet meer aan je burgers verkopen. Het wordt tijd er eens wat mensen na gaan denken op dat stadskantoor!!!