Middelburgse voorstellen aangenomen op SP-congres

22 februari 2014

Middelburgse voorstellen aangenomen op SP-congres

Zaterdag 22 februari werd het landelijke SP congres gehouden in Amersfoort. Altijd een gezellige en drukke bijeenkomst. Alle afdelingen hadden leden afgevaardigd om te stemmen over de kandidatenlijst en het concept-programma.

Op vorige congressen heeft onze afdeling wel eens meer dan 40 tekstwijzigingen voorgesteld. Dat doen we om het programma nog beter en vooral scherper te maken. Deze voorstellen krijgen dan een advies mee van de programmacommissie, (strekking) overnemen of ontraden omdat het voorstel geen verbetering is of te specifiek is.

In 2012 diende onze afdeling een voorstel in voor duurzame energie en tegen kernenergie, dit werd overtuigend aangenomen. Toch stond er dit keer in het concept dat "kernenergie en schaliegas op dit moment geen alternatief zijn". Wij dienden een wijzigingsvoorstel in dat meer recht zou doen aan het aangenomen amendement van 2012. Samen met afdeling Rotterdam hebben we daarover ingesproken op het congres. En weer is het gelukt, nu ook om ons stevig
uit te spreken tegen schaliegas.

Voorzitter Petroesjka Sterk: "Er zijn voldoende alternatieven waarop we nu echt moeten inzetten. Het gaat dan om hernieuwbare bronnen zoals zonne-energie maar er valt ook nog heel veel te winnen op het terrein van energiezuiniger apparatuur en woningen. We moeten als mensheid goed nadenken over onze omgang met de aarde als we de toekomst ook nog zonnig tegemoet willen zien, kernafval produceren en het risico lopen om grondwater te vergiftigen is letterlijk en figuurlijk doodzonde".

De kandidatenlijst, met de Zeeuwen Trix de Roos en Roland van Tilborg, werd goedgekeurd en na een goede discussie werd het concept-programma, aangevuld met de aangenomen amendementen, ook aangenomen. Voor de Middelburgse afgevaardigden een mooie dag om moe maar voldaan op terug te kijken.