Actief in de Stromenwijk

14 juni 2007

Actief in de Stromenwijk

Op 11 juni was er in de Stromenwijk een bijeenkomst van buurtbewoners van het gebied tussen Ooster- en Westerscheldestraat, georganiseerd door een bewonerscommissie. Het ging over allerlei vormen van overlast. Bij de bijeenkomst waren zo’n 50 buurtbewoners aanwezig.

Ook bij de wijktafel Stromenwijk/’t Zand komen problemen uit de buurt aan de orde, maar het gaat dan voornamelijk om verkeersproblemen. Op de wijktafels zie je ook voornamelijk mensen van boven de vijftig. Kortom, geen afspiegeling van de buurt.

Bij de bewonersbijeenkomst waren mensen uit de hele buurt aanwezig, de meesten tussen de 30 en 60 jaar. Allerlei problemen kwamen aan de orde, zoals drugsdealen (o.a. heroïne), pesten en terroriseren van buurtbewoners, gebrek aan speelruimte voor kinderen, baldadigheid van de jeugd, hevige geluidsoverlast in met name de flats, verwaarloosde tuinen, enzovoort.

In veel gevallen geven Woongoed, de politie en de gemeente aan niet of niet tijdig in te kunnen grijpen. Er zijn al mensen verhuisd vanwege de constante overlast. Dat er in de Stromenwijk drugs gedeald werd was voor mij nieuw, evenals het feit dat er sprake was van dergelijk vergaande vormen van overlast. En ik vrees dat het in andere buurten niet anders is.

De bijeenkomst was daarom in mijn ogen zeer nuttig. Het maakt duidelijk dat de politieke partijen vaker de wijken in zullen moeten om te weten wat er speelt en geen genoegen kunnen nemen met alleen het bezoeken van wijktafels. Laten we als SP het goede voorbeeld
geven!