Van Bommel: 'Nederland moet excuses maken voor slavernijverleden'

3 juli 2013

Van Bommel: 'Nederland moet excuses maken voor slavernijverleden'

Harry van Bommel was maandag 1 juli uitgenodigd om in Middelburg een krans te leggen ter herdenking van de vele slachtoffers van de slavenhandel. In zijn toespraak riep hij op om excuses te maken voor het slavernijverleden.

De wandaden die plaats vonden in het verleden moeten herdacht worden zodat we lering kunnen trekken uit de geschiedenis die precies 150 jaar geleden eindigde door een verbod op de slavenhandel. Het uiteen rukken van gezinnen, de mensonterende keuringen, de verschrikkingen van de reis per boot (onder andere door Zeeuwse handelsondernemingen) en de mishandeling en uitbuiting op de plantages moeten reden genoeg zijn voor een excuus van de Nederlandse overheid aan de nabestaanden.

Van Bommel benadrukte dat veel Amerikaanse Staten al voor waren gegaan in het erkennen van en het excuseren voor het enorme verdriet en diepe ellende veroorzaakt door de slavernij. Hij zei ook niet te begrijpen waarom dit tot op heden nog niet door Nederland gebeurd is, nu ook kerkelijke intituties hun rol hebben erkend en spijt hebben betuigd.

Burgemeester Bergman benadrukte de rol van de handelsondernemingen in Middelburg die welvoeren bij de slavenhandel. Vele monumentale gebouwen zijn met het bloed van het slavernijverleden doordrenkt. Leerlingen van een basisschool droegen twee zelfgeschreven gedichten voor, zo leeft deze geschiedenis voort.