Van Bommel legt 1 juli krans bij slavernijherdenking middelburg

27 juni 2013

Van Bommel legt 1 juli krans bij slavernijherdenking middelburg

SP-Tweede Kamerlid Harry van Bommel wil dat Nederland officieel excuses aanbiedt voor de betrokkenheid bij de slavenhandel en slavernij.

Van Bommel: ‘Op 1 juli is het precies 150 jaar geleden dat Nederland als een van de laatste landen in Europa de slavernij afschafte. Dit moment moet aangegrepen worden om eindelijk eens excuses aan te bieden voor deze beschamende bladzijde uit de geschiedenis. Tijdens de herdenking van 150 jaar afschaffing slavernij op 1 juli in Middelburg leg ik samen met de Commissaris van de Koningin in Zeeland een krans bij het slavernijmonument op de Balans in Middelburg. Ik zal aandacht vragen voor een officieel excuus.’

In de zeventiende eeuw werd Nederland op grote schaal actief in de slavenhandel. In een paar eeuwen tijd ontnam Nederland aan zo’n 450.000 Afrikanen hun vrijheid. Onder erbarmelijke omstandigheden werden zij naar Zuid- en Midden-Amerika verscheept. Als zij daar levend aankwamen, moesten zij fysiek zwaar werk doen op plantages in het huidige Brazilië en Suriname. Harde lijfstraffen volgden op ongehoorzaamheid. Velen hebben zich op de plantages doodgewerkt. Na lang te hebben gezwegen, heeft Nederland tijdens een antiracismetop van de Verenigde Naties in 2001 diepe spijt betuigd over de slavernij en de slavenhandel.

Van Bommel: ‘Alhoewel de betuiging van diepe spijt een belangrijk gebaar is, gaat dit niet ver genoeg. Het staat niet in verhouding tot het misdrijf tegen de menselijkheid dat slavernij is. Nederland was een van de laatste landen die slavernij afschafte, laat het het eerste zijn dat officieel excuses aanbiedt.’

• Wanneer: 1 juli 2013
  • Waar: Balans, Middelburg