Winst voor Middelburg

13 september 2012

Winst voor Middelburg

Gisteravond organiseerde de SP Middelburg een barbeque voor haar leden tijdens de uitslagenavond van de Tweede Kamer-verkiezingen. Samen met de vele vrijwilligers die zich de afgelopen weken enorm hebben ingezet werd genoten van de verschillende salades en hapjes.

Toen de prognose van de uitslag rond negen uur bekend gemaakt werd, was de teleurstelling groot. Voor de SP werden 15 zetels voorspeld, gelijk aan het aantal zetels bij de verkiezingen van 2010. Dit terwijl de SP in de peilingen diverse keren boven de dertig zetels uitkwam, het aantal strategische stemmers dat overstapte naar de PvdA bleek ten koste te gaan van de SP.

Toch behaalde Middelburg een kleine winst, rond half twee 's nachts werd bekend dat het aantal SP-stemmers gegroeid was van 9,1% naar 9,8%, in totaal een winst van 178 stemmen.

'Natuurlijk zijn we blij met deze winst,' reageert lokaal campagneleider Jeroen van Dijen. 'Ondanks dat we in de Tweede Kamer gelijk blijven heeft deze uitslag ervoor gezorgd dat we nu de derde partij in Middelburg zijn, ten opzichte van een vijfde plek in 2010.'

'Maar de echte winst zit wat ons betreft in de lokale afdelingen, hier en op Schouwen! Nog nooit hebben zoveel mensen meegeholpen om campagne te voeren voor de SP. Ruim 50 vrijwilligers hebben straat na straat, buurt na buurt en dorp na dorp afgelopen om de verkiezingskrant bij mensen thuis te bezorgen. In totaal hebben we 30.000 exemplaren bezorgd, allemaal door vrijwilligers.'

'Daarnaast hebben we in Middelburg en Schouwen-Duiveland keihard campagne gevoerd; we stonden bij festivals, op de markt en op het station. We deelden tomatenijsjes uit, beantwoordden vragen van voorbijgangers waarbij we de discussie niet ontliepen en bezochten vele buurten.'

'Dát is voor ons de echte winst' benadrukt Jeroen. 'Om samen met zoveel mensen die geloven waar de SP voor staat, campagne te voeren en op straat echt het verschil te maken. En het is nu tijd dat we verder de strijd aangaan, er is nog een wereld voor ons te winnen maar dat kunnen we niet alleen. Ik roep dan ook iedereen op die sympathie voor ons heeft om lid te worden van de SP want samen staan we sterk; dat hebben we de afgelopen campagne bewezen.'