Eindelijk verkiezingsborden in Middelburg

16 augustus 2012

Eindelijk verkiezingsborden in Middelburg

Maandag werden eindelijk de verkiezingsborden in Middelburg geplaatst, veel later dan in de andere Walcherse gemeenten Veere en Vlissingen. Het was dan ook vanzelfsprekend dat de Middelburgse plakkers stonden te trappelen van ongeduld.

Al om 8 uur 's ochtends trokken zij eropuit om een ronde te fietsen langs de plekken waar de borden zouden moeten komen. Helaas duurde het tot na 11 uur, toen de plakkers bezig waren met de derde fietsronde, voordat het eerste bord verscheen op de bedoelde locatie. De 4 eerste borden werden snel en vakkundig opgefleurd met een SP-poster, maar de overige borden lieten opnieuw op zich wachten.

Deze tijd grepen de plakkers aan om de borden verder te versieren. Want een leeg verkiezingsbord met maar één poster is natuurlijk een treurig gezicht, daarom hebben de plakkers het alvast de andere partijen makkelijk gemaakt om ook hun plekken te voorzien van een goede grondlaag behangplak, zodat ze de aankomende tijd ook hun eigen posters kunnen plakken en om ervoor te zorgen dat hun afwezigheid minder opvalt.

Lokaal campagneleider Jeroen van Dijen: "Natuurlijk eisen we niet alle ruimte voor onszelf op, we houden wel onze eigen traditie in stand door als eerste op de borden te plakken en deze alvast volledig op te vullen. Alle partijen staat het vrij om hun poster over onze posters te hangen, graag zelfs, zolang ze maar zorgen dat ten minste één van onze posters zichtbaar blijft."

Dat laatste schijnt nog een lastige klus te worden. Voor de aankomende verkiezingen hebben 21 partijen zich aangemeld, terwijl de borden slechts plaats hebben voor 12 posters op A1 formaat.

Het is dus waarschijnlijk dat dit plaatsgebrek leidt tot een heuse plakoorlog, waarbij partijen constant hun posters moeten verversen omdat andere partijen noodgedwongen een plaatsje zoeken op het bord. De SP is klaar voor deze strijd, de emmers met plaksel zijn aangemaakt, het team is op elkaar ingespeeld en de posters zijn verspreid.

Reacties
Dat niet iedereen de enthousiaste plak-acties van de SP kon waarderen bleek 's avonds uit de mails en twitter-reacties die de afdeling ontving. Zelfs waarnemend burgemeester Van Heijningen zocht contact met de SP afdeling en dreigde dat bij een volgende actie de posters door de gemeente zouden worden verwijderd en de kosten verhaald. "Dan moet hij toch echt eerst de plaatselijke wetgeving aanpassen", reageert Van Dijen lachend. "Ze kunnen in die gemeenteraad van alles met elkaar afspreken, maar zonder dat ze de plaatselijke verordening aanpassen, heeft hij geen poot om op te staan. Sommige partijen laten zich deze campagne blijkbaar vooral kennen door hun kleinzerigheid en schromen niet om de burgemeester voor hun karretje te spannen."

"Ik had deze reactie kunnen begrijpen als een bord al helemaal gevuld was door andere partijen en wij gaan er genadeloos overheen met onze posters, dat is unfair en daar zal je de Middelburgse SP ook nooit op kunnen betrappen. Net zoals we ook nooit posters van andere partijen van het bord af scheuren. Maar het bord alvast vullen met posters, totdat ook de andere partijen wakker geschud zijn, wat is daar nou mis mee? Ik vermoed dat de borden nog genoeg lagen posters te dragen krijgen!'

De SP gaat de aankomende maand hard aan het werk om van de verkiezingscampagne een succes te maken, daarbij is uw hulp ook nodig! Wilt u bijvoorbeeld een poster om achter uw raam te plakken of loopt u langs één van de dertien verkiezingsborden in Middelburg? Laat het ons dan weten als een poster gescheurd of overgeplakt is: ons plakteam staat voor u klaar. Gebruik dit formulier of bel naar 06-30962949.

Omroep Zeeland: 'SP houdt zich niet aan fatsoensregels'
Omroep Zeeland: 'Jeroen van Dijen van SP over volplakken Middelburgs bord'