'Tweede ledenvergadering werd onverwachts een feestje'

26 april 2012

'Tweede ledenvergadering werd onverwachts een feestje'

Op zaterdag 21 april hield SP Middelburg haar tweede ledenvergadering ter voorbereiding van het 18de SP congres.

Er werd volop gediscussieerd over de koers en de aanbevelingen voor afdelingen en partij. De eerste conclusie was dat de SP met dit stuk staat voor een sociale samenleving, die een eerlijke en duurzame toekomst voor iedereen wil bereiken.

De tweede conclusie was dat afdelingen van de SP de bouwstenen zijn van de partij, medeverantwoordelijk voor de successen en de voelsprieten van Den Haag. Zij zorgen voor kennis van lokale situaties, betrokkenheid en democratische inbreng. Dat vergt net zoveel inzet en verantwoordelijkheid als de afdelingen van het partijbestuur verwachten.

Namens de afdeling zijn 5 afgevaardigden gekozen die op het congres mee besluiten over de toekomst. Daarnaast werden ook de bezorgers van de Tribune in het zonnetje gezet voor hun inzet, elke maand weer, door weer en wind.

Na het bespreken van de congresstukken was het woord aan de gastspreker. Harre van der Nat, fractievoorzitter van de Provinciale Staten in Zuid-Holland vertelde over de praktijk van het meebesturen in de raad en de provincie. Hoe blijf je herkenbaar als SP, hoeveel water kun je bij de wijn doen en hoe zorg je dat je verantwoording aflegt naar je kiezers en leden? Met het oog op de hoge peilingen waren dit interessante vragen.

Halverwege het programma kwam het bericht dat het overleg in het Catshuis was geklapt, dit gaf gelijk een historische lading aan deze vergadering. De feeststemming was compleet en al snel ging de discussie over de naderende verkiezingen, campagneplannen werden gesmeed en de eerste kandidaten voor de plakploeg meldden zich spontaan. Het worden mooie tijden met zulke gemotiveerde leden.