Werkgroep Schouwen bezocht Zierikzee

25 maart 2012

Werkgroep Schouwen bezocht Zierikzee

Bewoners van Malta over het algemeen heel tevreden

Zaterdag 17 maart zijn acht SP-leden de wijk Malta ingegaan om aan bewoners te vragen hoe het in de buurt gaat. Voor de werkgroep Schouwen-Duiveland een eerste kennismaking met een belangrijk aspect van de SP, namelijk lokaal actief zijn.

Veel bewoners waren verrast dat er iemand uit een politieke partij aan de deur stond: 'Goh, het is toch geen verkiezingstijd? We zien hier nooit mensen uit de politiek.'

Voor de werkgroep is het echter belangrijk om te weten wat er speelt op lokaal niveau. Sven van der Linde: 'Voor sommige mensen is de drempel om naar politici toe te stappen te groot, men is het niet gewend of men is het vertrouwen kwijt, wij willen laten zien dat politiek meer is dan papieren rapporten. Als er iets aan de hand is kunnen we er samen de schouders onder zetten.'

In Malta waren de meeste bewoners waarmee gesproken werd tevreden: "De riolering wordt vervangen, dat geeft natuurlijk wel overlast maar als je ziet hoe de herbestrating er uit ziet, dan knapt de straat er enorm van op". Men waardeert het openbaar groen, de rust én het feit dat er voor kinderen voldoende veilige speelmogelijkheden zijn.

Grootste probleem is dat de betaalbare startersappartementen en huurwoningen uit de wijk zijn verdwenen, ook hebben een aantal woningen te kampen met vochtoverlast, dit is zeer plaatselijk: bij de ene woning staat er ondanks ventilatie zwarte schimmel op de muren en moet zelfs de vloer vervangen worden door de vochtproblemen, terwijl de woning er naast kurkdroog is. Buurtbewoners hebben het idee dat de oorzaak ligt aan oude slotenpatronen of verschillen in de doorlaatbaarheid van de grond.

Het contact met de woningbouwvereniging verloopt redelijk soepel is de ervaring. Willeke Oosse: "Het klinkt misschien gek omdat de meeste mensen denken bij een buurtonderzoek aan negatieve uitkomsten, maar we zijn juist blij als het goed gaat in een wijk, daar kun je als politieke partij namelijk heel veel van leren: betaalbaarheid, voldoende parkeergelegenheid, goed onderhouden openbaar groen en voldoende speelgelegenheid maken dat een wijk leefbaar is, mensen zijn tevreden, verhuizen daardoor minder snel en dat maakt dat het gevoel van sociale veiligheid toeneemt".

Sven van der Linde: "We zijn al een jaar geleden begonnen met de werkgroep. Deelname aan de gemeenteraad is voor ons een middel om verslechteringen tegen te houden maar geen doel. Voor ons is politiek vooral luisteren en samenwerken met mensen om zaken in hun leefomgeving te verbeteren. Dat kan ook door een petitie tegen de sluiting van de bibliotheek in Kloosterzande of varkensflats zoals op Tholen. We kunnen onderzoek doen en rapporten presenteren over verkeersoverlast of slecht onderhoud van woningen.'

'Voorop staat dat je samen met bewoners werkt en niet arrogant gaat worden omdat je op het pluche in de raad zit. Tot op heden is de SP in veel gemeenteraden altijd een te kleine partij geweest om mee te kunnen besturen, daarnaast willen we ook geen bestuurderspartij zijn, we willen midden tussen de mensen staan, weten wat er speelt, in plaats van afgaan op raadsstukken. Als je mee wilt doen aan verkiezingen zul je ook hele goede mensen in huis moeten hebben, anders maak je meer kapot dan dat het oplevert.'

'Dus we beginnen stapje voor stapje met mensen die positief in het leven staan, er samen de schouders onder willen zetten en heel veel willen leren. Want politiek is geen theekransje, je moet weten waar je het over hebt, wat er leeft én aankomen met goede en betaalbare alternatieven. Buurten verschaft ons heel veel kennis."

Nog lang niet alle bewoners zijn bereikt. De werkgroep Schouwen-Duiveland is daarom van plan om nog eens een middag in Malta op stap te gaan. Het gebrek aan starterswoningen is een onderwerp dat hoog op de agenda komt te staan, want daarover waren in Burgh-Haamstede ook al klachten binnen gekomen.