Interview met Petroesjka Sterk: 'We moeten hard op weg naar de toekomst'

30 maart 2012

Interview met Petroesjka Sterk: 'We moeten hard op weg naar de toekomst'

Het zal de meeste mensen niet bezig houden maar 2014 wordt een belangrijk jaar voor de SP. Dat jaar zijn er namelijk gemeenteraadsverkiezingen.

Bovendien moeten de afdelingen zich in 2014 al voorbereiden op de Provinciale Statenverkiezingen, die in 2015 zullen plaatsvinden en als dit kabinet toch de rit uitzit dan komen er nog eens Tweede Kamerverkiezingen bij.

Nu de SP er zo goed voor staat in de peilingen is de redactie van de Middelburgse Tribune benieuwd hoe afdeling Middelburg zich voorbereid. We spreken met Petroesjka Sterk, voorzitter van de afdeling.

Is afdeling Middelburg klaar voor 2014?
We zijn er als bestuur nu al mee bezig, we zijn een actieve partij met een actieve kern. Maar die kern is nu nog niet groot genoeg om te kunnen garanderen dat we straks zowel een prima bestuur, als een actieve kerngroep én geschikte gemeenteraadsleden hebben.

Wat gaan jullie daar aan doen?
Laten we voorop stellen dat veel afdelingen ook hele goede zaken kunnen bereiken zonder in de gemeenteraad te zitten. We zijn tot nu toe een kleine oppositiepartij geweest en met 2 zetels in de raad kan je geen grote veranderingen bewerkstelligen als je niet samenwerkt met mensen door actie te voeren. Die samenwerking is en blijft cruciaal, als je mensen betrekt bij de maatschappij dan krijgen ze ook het gevoel weer terug dat democratie iets is dat je samen maakt, het houdt niet op bij één keer in de vier jaar stemmen. Van onze SP raadsleden vragen we niet alleen kennis en inzicht maar vooral betrokkenheid, weten wat er speelt en nodig is, en samen op de barricade als het moet. Die mensen zijn we nu al aan het zoeken.

Op de barricade? Is dat jullie idee van democratie?
Veel mensen schrikken van het woord actie voeren, of barricade. Maar het betekent eigenlijk alleen maar: in de praktijk aantonen dat je niet alleen staat, dat er een grote groep van mensen verontrust is. Neem bijvoorbeeld onze actie “Armoede werkt niet”. Daarvoor hebben we mensen die verlegen zijn of niet zo snel voor zich zelf op kunnen komen gevraagd om samen actie te voeren zodat hun stem wel gehoord gaat worden. Dit was een groot succes omdat gemeenten vervolgens tegen het kabinet zeiden, we gaan geen verantwoordelijkheid nemen voor extra taken terwijl we daarvoor geen extra geld krijgen. In Middelburg lukt dat ook: op de stationsbrug staan om samen met bewoners en andere politici te laten zien dat we het zat zijn dat de stationsbrug niet voor auto´s werd afgesloten na de opening van de N57.

Dus jullie zoeken raadsleden met een groot democratisch gevoel?
Precies, democratie is voor ons meer dan eens per maand vergaderen. We zoeken echte volksvertegenwoordigers die het gesprek willen aangaan en onderzoek doen. Ook is het belangrijk om in contact te blijven met de achterban, de leden van de SP en de mensen die je gekozen hebben. Dat is geen gemakkelijke taak maar wel noodzakelijk, het is veel te gemakkelijk om vanaf de zijlijn te mopperen over alles wat niet goed gaat. We zoeken mensen die reële alternatieven proberen te vinden. De Tweede Kamerfractie van de SP loopt in dat opzicht behoorlijk voorop. De landelijke plannen worden altijd doorberekend door het CPB en als zeer goed beoordeelt. Daarmee is bewezen dat de SP niet alleen idealistisch is maar ook goed beslagen ten ijs komt.

En als jullie die mensen niet kunnen vinden?
Dan is het heel simpel, dan doen we niet mee aan de verkiezingen. Ik heb zelf 5 jaar in een gemeente gewoond waar ik geen SP kon stemmen dus ik weet hoe vervelend het is voor mensen die ons een warm hart toe dragen maar als we geen geschikte kandidaten hebben doen we niet mee. Politiek is een serieuze zaak, natuurlijk moeten nieuwe mensen het vak leren met vallen en opstaan maar we stellen nog een belangrijke eis aan onze kandidaten. Namelijk dat ze een goed team vormen. Politieke partijen krijgen nog wel eens te maken met ruzie in de fractie. Haantjesgedrag of ongefundeerd zaken roepen uit frustratie of eigenbelang kan elke fractie uit elkaar drijven, hoe goed de kwaliteiten van iedere persoon ook zijn.

Hoe willen jullie dat voorkomen?
Door nu al mensen te zoeken, mensen die voldoende scholing kunnen krijgen, elkaar kunnen leren kennen, rustig de tijd hebben om een verkiezingsprogramma te schrijven en te bespreken met de leden. Als je nu begint heb je tijd voor verdieping, in het verleden zijn we soms te haastig geweest.

En als jullie nu wel raadsleden vinden maar daardoor onvoldoende goede bestuursleden?
Dan gaat het bestuur voor. Bij ons is een afdeling meer dan een brievenbus waar de post terecht komt. Een bestuur is minimaal even druk als raadsleden. Ze moeten op de hoogte zijn van politiek maar zijn daarnaast de schakel naar de leden en ze zorgen voor acties. Niet iets wat je er even bij kan doen, het moet echt wel wat voor je betekenen om je in te zetten voor de SP. Dus ook daar geldt: kennis van zaken (door scholing), communicatieve vaardigheden, stabiliteit en vriendschap zijn uiterst belangrijk.

Tjonge, jullie vragen nogal wat!
Klopt, maar als alles samenvalt en goed gaat, krijg je er enorm veel waardering, ervaring, kennis én plezier voor terug. Natuurlijk is het niet allemaal rozengeur en maneschijn, want het blijft hard werken en je krijgt ook teleurstellingen als je bepaalde zaken niet voor elkaar krijgt. En er zijn altijd mensen die je niet zullen waarderen omdat ze een ander idee hebben over de wereld. Maar daarom is het zo belangrijk dat we een goed team zijn, en steun aan elkaar hebben.

Dan zullen die actieve SP-ers wel dik betaald worden voor al dat werk?
Nee, je wordt er financieel niet rijk van, want van de afdracht van de raadsvergoedingen betalen we weer acties, flyers en scholing en ook bestuurs- en kerngroepleden doen het allemaal op vrijwillige basis. Het is wel een verrijking van je leven.

Jullie hebben nog een boel werk te doen als je deze mensen moet zoeken?
Dat is de reden waarom we daar nu hoogste prioriteit aan geven en we minder acties kunnen voeren. We moeten nu onze groep actieve leden uitbreiden om voorbereid te zijn. We zijn zo sterk als er actieve leden zijn, dus vandaar onze focus.

Die peilingen zijn de afgelopen maanden erg goed, hoe moet dat als jullie een wethouder kunnen leveren?
Ik ben van nature optimistisch maar peilingen kunnen er over een half jaar natuurlijk heel anders uit zien; als politieke partij moet je altijd nadenken over de toekomst, dus ook over het wethouderschap. Op dit moment hebben we nog niemand concreet op het oog maar voor een SP wethouder geldt bovenstaande natuurlijk ook. Dat moet iemand zijn die kan samenwerken en eventuele compromissen kan sluiten waarbij zij of hij heel goed verantwoord aan de SP stemmers waarom er voor een compromis gekozen is. Politiek is geven en nemen, maar vooral verantwoording afleggen.

Als er zich kandidaten aanmelden, wat gebeurt er dan?
Kandidaten hebben dan ruim de tijd om zichzelf te laten zien tijdens acties, zich te scholen en vooral elkaar en de SP leden te leren kennen. In 2013 zullen we gesprekken aangaan via een sollicitatiecommissie en alle voorbereidingen voor de verkiezingscampagne in gang zetten. Het worden spannende tijden die hopelijk tot een mooi resultaat gaan leiden.