ROOD lanceert actie voor MBO studenten

24 juli 2011

ROOD lanceert actie voor MBO studenten

Zaterdag hebben de jonge SP-leden van ROOD actie gevoerd voor een OV-jaarkaart voor alle MBO-studenten tijdens de 'City of Dance' in Middelburg.

ROOD-lid Jeroen van Dijen: 'Dit is de aftrap van onze Zeeuwse campagne om gratis openbaar vervoer voor deze jongeren mogelijk te maken. We zullen de aankomende maanden dan ook vaker op festivals aanwezig zijn om handtekeningen te verzamelen, ook delen we posters uit die mensen thuis of op school kunnen ophangen. Na de zomervakantie gaan we langs bij alle MBO-scholen, om tijdens de introductieweek scholieren te wijzen op onze actie.'

Tijdens de actie hebben de ROOD-leden ruim 150 handtekeningen opgehaald. Van Dijen: 'Dit is natuurlijk nog maar het begin, veel mensen weten niet eens dat deze scholieren ongelijk behandeld worden. Wanneer we ze de situatie uitleggen dan krijgen we bijna alleen maar positieve reacties. Veel mensen zijn terecht geschokt dat deze minderjarige studenten in zo'n landelijk gebied als Zeeland aan hun lot worden overgelaten.'

Veel studenten in het MBO (middelbaar beroepsonderwijs) hebben nog niet de leeftijd van 18 jaar bereikt, daarom krijgen zij geen OV-jaarkaart die hun oudere klasgenoten wel krijgen. Dat betekent dus enorme reiskosten op jaarbasis, alleen maar om naar school te gaan.

Een scholier uit Kloosterzande betaalt zo op jaarbasis 686,00 euro om dagelijks naar Terneuzen te reizen. Mocht zijn opleiding alleen in Goes aangeboden worden dan zijn de jaarlijkse reiskosten al bijna het dubbele, namelijk 1137,50 euro (gereduceerd tarief). Dat is meer dan de jaarlijkse kinderbijslag van € 1114,20.

Toch weigeren de bestuurders in Zeeland en de Tweede Kamer om deze ongelijkheid aan te pakken. Zo schreef staatssecretaris Halbe Zijlstra (Onderwijs) begin deze maand dat de benodigde 125 miljoen euro niet beschikbaar is, in reactie op een verzoek van ROC's Zeeland en Westerschelde om minderjarige studenten tegemoet te komen.

Ook in de Provinciale Staten was nét geen meerderheid voor een motie van de SP waarin de provincie opgeroepen werd om zelf dit vervoer te bekostigen.

Van Dijen:'We laten het hier niet bij zitten, veel ouders hebben deze tegemoetkoming gewoon nodig. Niet de reisafstand naar school maar de interesse voor een beroep moet leidend zijn bij de studiekeuze. Daarbij kan dit een effectief wapen zijn om de leegloop in de provincie tegen te gaan. Immers is meer dan 50% van het openbaar vervoer in Zeeland leerlingenvervoer.'