Postbodes vechten voor hun baan

18 november 2010

Postbodes vechten voor hun baan

Dinsdag 16 november vertrok er een bus met 27 Middelburgse en Vlissingse postbodes richting Den Haag. De sfeer was geweldig, maar iedereen had ook een beetje de zenuwen. Zouden er wel 6000 postbodes komen staken zoals de avond daarvoor voorspeld was...

Eenmaal in Den Haag verdween de onrust toen er telkens meer bussen aan kwamen rijden. Het was één en al herfsttinten in het Haagse bos en dat kwam niet van de vallende blaadjes maar van de oranje postbode-jassen.

Meer dan 10.000 TNTers maakte er een staking van die de toren van de TNT-top bijna deed schudden.

Vakbondsmensen hielden toespraken en op het podium was muziek maar het dak ging er pas ècht af toen drie postbodes en Sharon Gesthuizen van de SP hun verhaal deden. Je voelde de herkenning. Dit waren mensen die duidelijke taal spraken. Dit zijn mensen in wie de postbodes een rotsvast vertrouwen hebben omdat ze niet alleen voor hen maar ook met hen vechten voor het behoud van hun baan.

Eindelijk actie!
Het heeft lang genoeg geduurd. De intimidatie om je contract te verminderen en ander werk te gaan zoeken omdat het binnenkort toch allemaal op de schop zou gaan en
het beroep postbode niet meer zou bestaan, is zenuwslopend. De flauwekul dat er tegenwoordig minder brieven verstuurd worden en er daarom banen moeten verdwijnen terwijl aan de andere kant postbezorgers worden geworven die geen goede CAO hebben en een stuk minder betaald krijgen is schrijnend. Het gaat allemaal om de centen! De centen van de aandeelhouders.

De postbodes verdienen onze steun ! Donderdag 25 en vrijdag 26 november volgen weer twee stakingsdagen, u kunt de postbodes helpen. Kijk op www.reddepostbode.nl voor actieposters, stickers en natuurlijk actiepostzegels !