h

Verslag Politiek Café "Een autoluwe binnenstad"

29 oktober 2009

Verslag Politiek Café "Een autoluwe binnenstad"

Op 7 oktober hield de SP Middelburg haar derde politiek cafe in expressobar Ko D'ooooor, ditmaal als onderwerp “een autoluwe binnenstad”.

Hiervoor waren als spreker aanwezig; Dick Anbeek (ondernemersvereniging Middelburg), Dolf Evenberg (landelijke fietsersbond), Frank Streng (wethouder verkeer Middelburg) en Johan Sanderse (Veilig Verkeer Nederland).

De gastsprekers waren in principe allemaal voorstanders van een autoluwe binnenstad, alhoewel de term autoluw verschillend kan worden opgevat. Frank Streng merkte op dat hij graag het doorgaande verkeer wil weren uit de binnenstad. Verkeer met de binnenstad als eindbestemming moet mogelijk blijven.

Dolf Evenberg ziet dit liever beperkt tot de mensen die slecht ter been zijn, daarbij wil de fietsersbond mensen verleiden om de auto in zijn geheel te laten staan. Bijvoorbeeld door de aanleg van mooie fietspaden rond de kern en voldoende stalling. Dick Anbeek meent dat de binnenstad best geheel autovrij kan, maar dan moet er wel goede parkeergelegenheid aan de rand van de stad zijn zowel voor de inwoners, bezoekers en voor de 2 á 3 duizend mensen die in de binnenstad werken. Wanneer de concentratie auto’s aan de rand van de stad toeneemt, moet er veel aandacht komen voor de verkeersveiligheid volgens Johan Sanderse.

De gemeente probeert het aantal auto’s in de binnenstad terug te dringen door het uitvoeren van de pleinenvisie, stelt Frank. Door het aantal parkeerplaatsen te verminderen gaat zij ervan uit dat de auto’s noodgedwongen buiten de stad parkeren. Dolf merkt op dat er in de binnenstad wel gevaarlijke situaties ontstaan tussen voetgangers en fietsers. Johan geeft aan dat door het maken van fietslinten, zoals in Tilburg, een duidelijke en verkeersveilige toegang tot de kern van het winkelgebied kan worden gecreëerd. Dit komt zowel auto’s als fietsers ten goede. Dolf ziet vaak mooie stukken asfalt voor auto’s en een ongelijke klinkerweg voor fietsers, terwijl in een ontmoedingsbeleid juist de klinkerweg voor auto’s bedoeld is om de snelheid te minderen. Dick stelt voor om centrale fietsenstallingen te plaatsen voor mensen die werken in de stad, hopenlijk volgen de bezoekers dan. Frank meent dat er een heldere keuze gemaakt moet worden; handhaven op parkeren van fietsen of wildparkeren van fietsen toestaan. Het stationsgebied is een van de plekken waar handhaving wordt toegepast, maar de hoeveelheid fietsen die daar geparkeerd worden groeit enorm. Er zijn al veel beugels bijgekomen maar het blijft aandacht eisen.

Frank is van mening dat de gemeente haar visie wel degelijk uitdraagt met de aanleg van de N57, hierdoor wordt veel doorgaand verkeer uit de kern van Middelburg geweerd. Voornamelijk de Kaai en de sluiproute via de Molstraat ondervinden nu veel hinder, maar in de nieuwe situatie wordt dit teruggebracht. De automobilisten die via de N57 Middelburg inrijden worden opgevangen op de Oostperkweg en de gemeente bekijkt de opties om extra parkeervoorziening aan de oostzijde of noordzijde van de stad te realiseren. Hiermee wordt een belasting van de Kaai en de winkelkern gedeeltelijk voorkomen. Aan de noordzijde is er wellicht een extra parkeervoorziening mogelijk bij de President Rooseveltlaan. Probleem hierin is wel de groene locatie, er gaan veel stemmen op om hier geen extra asfalt toe te staan. Aan de oostzijde is het nieuwe kantoor van Delta een van de opties, eventueel met een transferiumverbinding.

De gemeente heeft desondanks toch gekozen voor het beëindigen van de enige huidige transferiumverbinding naar de Mortiere-boulevard. Het gebruik van deze verbinding was niet rendabel gezien de kosten die de gemeente hieraan bijdraagt. De rijtijden van dit transferium zijn er ook de oorzaak van dat het personeel van de winkels in de binnenstad en Mortiere hier geen gebruik van kon maken. Een transferium is op zich wel een goed alternatief wanneer de parkeergelegenheid aan de rand van de stad ontwikkeld wordt. Doordat de stad Middelburg nog voldoende parkeergelegehied kent in het centrum worden bezoekers niet verleid om gebruik te maken van het transferium. In Leiden wordt het transferium op afroep gebruikt en dat is een zeer rendabel systeem. Ook op gebied van bevoorrading van bijvoorbeeld winkels is een transferium mogelijk als daar een stedelijk distributiecentrum aan gekoppeld wordt. De logisitek was in eerdere experimenten een probleem, maar wellicht dat door de automatisering en de opkomst van internet dit nu vruchtbaarder is.

Parkeermogelijkheden zijn er volgens Frank in 2 soorten; Run-shopping & Fun-shopping.
Het eerste is vooral gericht op parkeren voor korte duur en die wil hij dan ook dicht bij het centrum plaatsen, het fun-shopping daarintegen is voor een langere duur en deze mensen hebben er, volgens hem, geen problemen mee om hun auto verder van de kern te plaatsen.
Dick merkt op dat volgens bureau Locatus Middelburg voornamelijk funshoppers kent, dus mensen die voor gemiddeld 3 uur aan het winkelen zijn in Middelburg. De maximum capaciteit van de parkeermeters in de binnenstad is slechts 1 uur. Voor run-shopping is dit een goed tijdsbestek, maar voor een korte boodschap gaan meeste mensen niet naar het centrum van de stad.

Ook door de voorgenomen bouw van een theater, met bijbehorende parkeerplaatsen, op het molenwater kan er een extra druk op de verkeerstromen komen. De huidige infrastructuur die door de komst van de N57 ontlast wordt, krijgt dan weer te maken met theaterbezoekers en automobilisten die de parkeerplaatsen gebruiken op momenten dat het theater geen voorstelling vertoont.

 

Bekijk ook het videoverslag van dit politiek café

 

U bent hier