SP-conferentie over WCT en kernenergie in Zeeland

23 september 2009

SP-conferentie over WCT en kernenergie in Zeeland

De SP in Zeeland organiseert zaterdag 26 september een studie en discussiebijeenkomst over twee actuele en belangrijke zaken voor Zeeland: De WCT en kernenergie in Zeeland.

WANNEER:
Zaterdag 26 september vanaf 11:00 uur
WAAR:
Hotel Terminus Stationsplein 1 4461 HP GOES, naast het NS-station

Voor soep, broodjes en koffie wordt gezorgd.

De WCT en kernenergie in Zeeland zijn belangrijke actuele zaken waar de SP-fractie in Zeeland binnenkort een standpunt over moet innemen. Graag doen zij dat in samenspraak met de achterban. Daarom zijn alle leden van harte uitgenodigd om hun visie te komen geven en mee te beslissen.

Samen met de Provinciale Statenleden zullen de dilemma's van deze onderwerpen uitgediept worden en zal het juiste SP-standpunt gezocht en vormgegeven worden. De tweede kamerleden Paulus Jansen en Hugo Polderman (geboren en getogen in Goes) zullen aanwezig zijn om de visie van de landelijke SP toe te lichten en met u in gesprek gaan.

WCT
Na jaren van gesteggel ziet het er nu toch naar uit dat er in november 2009 een groot besluit genomen gaat worden over de WCT. Maar welk besluit? Uitstel of afstel? Wordt het plan nu definitief naar de prullenbak verwezen, of wordt het voor zeven jaar in de ijskast gezet? En wat vinden wij daarvan?
Als de achterlandverbindingen in orde zijn, kunnen we dan instemmen met de aanleg van de WCT? Of weegt het argument van natuurbehoud bij ons zwaarder? En hoe zit het met de natuurcompensatie Westerschelde? Wat voor gevolg heeft het al dan niet aanleggen van de WCT op het dossier ontpqlderen? En heeft dat effect op ons standpunt?

KERNENERGIE
Kernenergie is geen schone energie. Uranium is een delfstof en wordt net zoals steenkool uit mijnen gehaald. Daarnaast blijft kernafval nog vele jaren gevaarlijk radioactief en moet het voor lange tijd worden opgeslagen. Hoe denken wij over de geopperde plannen om in Zeeland zowel een nieuwe onderzoeksreactor als een nieuwe kerncentrale te bouwen?

De onderzoeksreactor van Petten (waar isotopen worden gemaakt voor de medische wetenschap) wordt eventueel naar Zeeland verplaatst. Maar is de reactor hier wel welkom?

Verder heeft het energiebedrijf Delta recent een vergunningaanvraag ingediend voor de bouw van een tweede kerncentrale in Zeeland. En niet alleen de Provincie, maar ook de dertien Zeeuwse gemeenten zijn aandeelhouder van Delta.

Gaan we als aandeelhouders ons verzetten tegen de vergunningaanvraag? En wat als een vergunning wordt toegekend, maar aan een ander bedrijf? Gaan we dan, ook al zijn we tegen kernenergie, ons actief bemoeien met de locatie? En wat is dan de beste locatie in Nederland? Of grijpen we ook dan elke gelegenheid aan om ons te verzetten? En houden we dan rekening met de locatie van de opslag van kernafval en het bijbehorende kerntransport?