Verslag politiek cafe windenergie van 10 juni

11 juni 2009

Verslag politiek cafe windenergie van 10 juni

Op 10 juni organiseerde SP Middelburg in espressobar Ko d'oooooooor een politiek cafe over windenergie. Aan de hand van een aantal stellingen praatten Kees Slager (Eerste Kamerlid SP), Tjeu van Mierlo (Zeeuwse Milieu Federatie) en Adrie van 't Westeinde (Zeeuwind) over allerlei aspecten van windenergie. Het politiek cafe begon om half acht 's avonds en duurde tot ongeveer tien uur. De avond werd georganiseerd voor zowel leden als niet-leden en had als doel mensen te informeren over de voor- en nadelen van windenergie als alternatieve energiebron.

De volgende stellingen zijn besproken:

• Windenergie is het belangrijkste en meest geschikte alternatief voor fossiele brandstoffen.
  • Windmolens verrijken het Hollandse landschap.
  • Windmolenparken op zee zijn schadelijk voor het zee- en luchtleven.
  • Windenergie pakt op termijn qua kosten gunstiger uit dan zonne-energie.
  • Het huidige stroomnet en de huidige opvangcapaciteit kan de groei van windenergie niet aan.
  • De Zeeuwse politiek moet druk uitoefenen op Delta om veel meer in te zetten op duurzame energie.
  • Windmolens moeten leuker

Na een korte voorstelronde werd de eerste stelling aan de sprekers voorgelegd: “Windenergie is het belangrijkste en meest geschikte alternatief voor fossiele brandstoffen.”
Adrie merkt op dat dit afhangt van de geografische locatie. Nederland leent zich goed voor windenergie, net als Denemarken waar al 40% van de energievoorziening uit windenergie gehaald wordt. Kees bestrijdt dit, het is niet 40% van de energievoorziening maar 40% van de stroomvoorziening. Bovendien zorgen alle windmolens in Nederland bij elkaar voor ongeveer 4% van de totale stroomvoorziening en neemt de energiebehoefte jaarlijks met 3% toe. Wanneer er gestreefd wordt naar een hoog percentage van stroomopwekking via windmolens heeft dit desastreuze gevolgen voor het natuurlandschap.

Tjeu geeft aan dat een mix van duurzame energiewinning ideaal is, bijvoorbeeld door getijden- en golfslagenergie met windenergie te combineren. Deze projecten staan echter nu nog in de kinderschoenen. Hij meent dat windenergie het beste alternatief is wanneer er ook gekeken wordt naar het onderhoud en de inzet van technologische ontwikkelingen. Vijf jaar geleden kon met 1 molen nog maar 80 kW per uur worden opgewekt, nu is dat al 1 MW per uur. Maar een windmolen draait gemiddeld maar 30% op dit vermogen, aldus Kees. Een van de aanwezigen vraagt wat precies de efficiëntie is van een windmolen. Adrie legt uit dat dit veel van de hoogte afhangt. Nieuwere types kennen een levensduur van 15 a 20 jaar, ze gaan wel langer mee, maar dan zijn ze dusdanig verouderd dat een nieuw exemplaar rendabeler is. Een molen met een vermogen van 1,2 MW kost ongeveer 1 miljoen euro . De energie die het kostte om deze te bouwen is na 3 tot 6 maanden teruggewonnen.

Petroesjka Sterk, presentator tijdens deze bijeenkomst legt de sprekers de tweede stelling voor: “Windmolens verrijken het Hollandse landschap”
Kees reageert direct; “een klein windmolentje kan nog wel charmant zijn, maar de grote reuzen zijn foeilelijk. Een groot deel van de bevolking is het hier ook mee eens, minister Kramer heeft een streep door de plannen voor windmolens in het groene hart gehaald, de gemeente Kapelle heeft spijt van de plaatsing in de St. Annapolder. Ik zie liever windmolenparken in industriegebieden als Vlissingen-oost.” Tjeu, die namens ZMF ook veel milieu-organisaties vertegenwoordigt vertelt dat in zijn achterban velen tegen windenergie zijn. Sommigen accepteren het maar zien windmolenparken dan het liefst geconcentreerd.

Adrie zegt dat een klein molentje weliswaar charmant kan zijn, maar dat het vermogen veel minder is. Als Nederland de afspraken met Brussel en Kyoto over 20% duurzame energie-opwekking wil nakomen, dan kan dit enkel door grote molens met een hoog vermogen te bouwen. Vanuit de zaal rijst de vraag hoe het komt dat molens zelfs bij genoeg wind stil staan. Dit komt door onderhoud, vertelt Adrie. Vooral de molens bij de Kreekrak-sluis hebben veel onderhoud nodig, andere voldoen aan de eis dat ze slechts 2% van de levensloop niet kunnen draaien.

“Windmolenparken op zee zijn schadelijk voor het zee- en luchtleven”
“De effecten van levens in zee zijn niet zeker en zijn vooral gebaseerd op aannames” zegt Tjeu van Mierlo. “Volgens onderzoekers in Denemarken valt dit wel mee, maar uit voorzorg moet hier uiteraard wel rekening mee gehouden worden. Tijdens het bouwen krijgen wij wel veel negatieve signalen, daarom wordt nu gekozen voor het trillen van de bouwfundamenten zodat het zeeleven gespaard wordt” Adrie haakt hierop in ” Vogels passen zich aan, zij vliegen rond een windmolenpark. Afgelopen jaar zijn ongeveer 2000 vogels geraakt door een windmolen, terwijl de jacht en verkeersongelukken miljoenen slachtoffers onder de vogels hebben gemaakt. Daarbij wordt tijdens de bouw sonar-apparatuur gebruikt om bruinvissen te verjagen.” “Gehoorbeschadiging komt wel veel voor, zowel bij zeezoogdieren als bij mensen” volgens Kees. De aanwezigen vragen om meer aandacht voor omwonenden bij het plaatsen van windmolenparken.

“Windenergie pakt op termijn qua kosten gunstiger uit dan zonne-energie.”
“Zonne-energie is op dit moment duurder dan windenergie” zeggen Adrie en Tjeu. De technologie gaat zeer snel,maar het draagvlak is wel minder. Voordeel van zonne-energie is wel dat iedereen het kan produceren, stelt Kees. Bovendien hoeft het niet getransporteerd te worden. “Ideaal voor kleinschaligheid” meent een aanwezige. “Maar hoe kan je zelf initiatief nemen om stroom op te wekken en een energie-afnemer vinden?“ “Het loont om hierover te brainstormen, ideeën zoals een klimaatstraat werken goed” aldus Tjeu. “Misschien dat een aanspreekpunt binnen de gemeente hierbij kan helpen, het besparen van energie wordt nu ook gedaan door adviesburo’s, misschien dat dit beter geregeld kan worden met woningbouwcoörperaties” aldus Adrie.

“Het huidige stroomnet en opvangcapaciteit kan de groei van windenergie niet aan.
Nieuwe molens kunnen bij teveel opwekking gereguleerd afgesloten worden zodat er geen sprake is van overcapaciteit. Denemarken zit al op het maximum voor opwekking volgens Kees. Maar Tjeu verwacht dat nieuwe ontwikkelingen de groei wel degelijk kan opvangen. Adrie heeft met Zeeuwind gebouwd aan een eigen netwerk waarbij een teveel aan energie wordt opgevangen door het draaien van koelpompen. Ook kan in de tuinbouw een contract worden afgesloten waarin per dag aangegeven wordt hoevel stroom er opgenomen of geproduceerd wordt. Op die manier voorkomt men schommelingen in het netwerk.

De Zeeuwse politiek moet druk uitoefenen op Delta om veel meer in te zetten op duurzame energie Kees meent dat de overheid meer druk uit mag oefenen , zij zijn nog steeds gedeeltelijk eigenaar van Delta. De raad van commisarissen van Delta heeft vrij spel en daar wordt teveel naar geluisterd, terwijl hun visie teveel op zelfbehoud gericht is meent Tjeu.

Windmolens moeten leuker
Alle sprekers kunnen zich hierin vinden.

Eindconclusie is dat het in Zeeland ontbreekt aan een goed doortimmerde politieke visie op duurzame energie en dat het de duurzame energiesector ten goed zou komen als die er wel was. De SP afdeling Middelburg heeft aangegeven hier aan te zullen gaan werken.