Reactie SP op de meerjarenbegroting

24 juni 2007

Reactie SP op de meerjarenbegroting

Op maandag 1 juni is in de gemeenteraad de kadernota behandeld. Elke partij gaf hierbij zijn visie over de plannen van het college van B en W voor de komende jaren. Menno Visser vertolkte de visie van de SP.

Voorzitter, leden college, collega raadsleden, pers, aanwezigen op de publieke tribune en luisteraars, de SP wenst U een goede namiddag toe.

Vorig jaar stond ik hier op deze zelfde plaats een sprookje te vertellen. Dat zal ik dit jaar niet meer doen. We geloven nu niet meer in sprookjes. We hebben toen gewaarschuwd voor een te groot ambitieniveau op allerlei terreinen. We hebben toen vooral over de wens, die toen bestond over de bouw van een groot theater, gesproken. Voor de goede orde willen we stellen dat we NIET tegen de komst van een theater zijn, maar tegen de grensoverschrijdende ambities binnen dit college en de financiële onzekerheden die deze diverse plannen met zich mee brengen. We zijn dan ook uitermate benieuwd naar de uitkomst van het rapport van deskundigen hetwelk volgende week gepresenteerd zal worden.

Wij waarderen de werklust van dit college zeer. Veel positieve zaken zijn gerealiseerd en/of worden verder ontwikkeld. Om er enkele te noemen:
Aanpak zwerfvuil, renovatie bolwerken en de aanpak overlast hondenpoep met de pilot-actie binnenstad. Jammer is dat het plan omtrent aanpak ontsierende tags vertraging heeft opgelopen, maar ik heb van de wethouder begrepen dat er naar mogelijkheden gezocht worden om hier toch op korte termijn mee te kunnen beginnen. Ook de verdere ontwikkelingen betreffende de woonserviceszones behoren tot dit rijtje. Wel dienen we ervoor te waken dat niet al het welzijnsgeld naar de SWM gaat en er onvoldoende middelen overblijven voor andere initiatieven.

Er staan de komende jaren zeer veel grote projecten op stapel. We weten allemaal wel welke. Wij juichen het creëren van werkgelegenheid toe, echter de voordelen van tijdelijke personele werkgelegenheid (bouwfase) weegt niet op tegen de financieel onzekere posities die het college hierbij ingenomen heeft.
Wij zullen de komende minuten proberen duidelijk te verwoorden waarom dit college onderweg is van ‘IN CONTROL’ naar ‘OUT OF REACH’
De geschiedenis heeft ons wel geleerd dat Middelburg en grote projecten, financieel niet altijd een gelukkige combinatie is.

Wij beseffen terdege onze rol als gemeenteraad van Middelburg. Ook realiseren wij ons, dat alvorens het college aan de slag kan gaan met haar ambities, de raad eerst deze kaders dient aan te geven. Kaders stel je niet vast door het vastleggen van een bedrag aan een programma, maar door je eerst uit te spreken over de diverse programma’s.
Elk programma in de ons voorliggende Kadernota vraagt om een investerings-
behoefte die bijna alleen te maken heeft met ambitieus denken. Op vele fronten prevaleren prestigieuze waarden boven maatschappelijke waarden. Wij zouden wensen dat bijvoorbeeld het armoedebeleid, milieukwaliteitsbeleid, openbaar vervoer en groen in de wijk ook zoveel aandacht zouden krijgen als ‘HET STEEN’ momenteel krijgt.

Terugkomend op de huidige en toekomstige ambities durven wij als SP te beweren dat deze de vertaalslag naar de menselijke maat missen. Met andere woorden, de sociale en milieuvriendelijke factoren vallen compleet in het niet bij de ambitie om Middelburg op de kaart te zetten. In plaats van dat we de komende jaren kiezen voor het realistisch meegroeien met de huidige gunstige conjunctuur, wil Middelburg graag vooruit lopen op deze natuurlijke stroming en is de kans zeer groot aanwezig dat enkele projecten meer tegenslag opleveren dan verwacht en zelfs, al dan niet kaderstellend, toelaatbaar is. Ons elke keer beroepen op het weerstandsvermogen en/of het grondbedrijf is dermate ontoelaatbaar dat het ons zou plezieren indien dit college het realistische niet vermengt met het onmogelijke.

De compromissen die gekozen zijn lijken in deze collegiaal opgezette meerjarenbegroting er op, dat er afgesproken is dat elk collegelid zijn of haar eigen ambitie mag uitvoeren. Er is duidelijk niet gekozen voor een programma waar in gefaseerdheid, weloverwogen financiële dekking en ruimte voor toekomstige modificaties een centrale rol spelen. Nee, er wordt niet voor een realistische werkbaarheid gekozen maar voor een gemeente in aanbouw en groei. Zolang er maar gezegd kan worden dat we in een constante baan van ontwikkeling zitten, zullen alle andere reeds genoemde factoren een minder belangrijke plaats toebedeeld krijgen.

Wij zijn als SP nu een goed jaar als fractie aan de gang. We hebben veel geluisterd en veel geleerd. Toch denken we dat het anders moet.
Als SP zeggen wij, blijf ontwikkelen, maar binnen onze mogelijkheden. Zorg dat je niet ALLE prestige projecten tegelijk uitvoert. Dit kan de stad niet aan en is het overigens onverantwoordelijk om zoveel druk tegelijk bij het ambtelijk apparaat te leggen. Ga uit van het Zeeuws denken, versterk waar je goed in bent.

Zorg dat de ooit zo fameus opgezette Nuts gedachte weer ten uitvoer komt. De Delta gelden zouden we direct willen bestemmen voor de burger en de kleine ondernemer. Richt hiervoor een fonds op, oormerk het geld en besteedt het direct aan maatschappelijke betrokken zaken. Zo kan voorkomen worden, dat het geld dat in jaren door de gemeenschap is opgebracht in de algemene middelen verdwijnt zonder dat we kunnen zien wat er expliciet mee wordt gedaan. Het kan nu bijvoorbeeld ongezien uitgegeven worden aan dure onderzoeksbureaus en hoge salarissen in de semi- publieke sector.

Wij zullen geen enkel amendement of motie indienen, wij kunnen ons niet vinden in de hoofdlijnen zoals aangegeven in deze kadernota. We zullen de komende maanden met iniatiefvoorstellen voor de komende begrotingen komen.

Zonder te pretenderen dat ik een van beide ben, wil ik besluiten met een uitspraak van een Amerikaans schrijver/predikant James Freeman Clarke:

Een politicus denkt aan de volgende verkiezing
Een staatsman aan de volgende generatie

Dank U voor Uw aandacht en we wensen alvast een ieder een prettige vakantie toe.