Reacties uit de PZC op artikel kanaaldemping

6 november 2006

Reacties uit de PZC op artikel kanaaldemping

Er zijn in de PZC veel reacties verschenen op het artikel over de kanaaldemping. En dat terwijl we alleen maar vragen om de mogelijkheid van kanaaldemping te onderzoeken. Helaas hadden we hierin alleen GroenLinks en Middelburg Transparant als medestanders. In ieder geval is er wel een discussie op gang gekomen en dit kan alleen maar als positief bestempeld worden. Hieronder zijn de reacties opgenomen die tot nu toe in de PZC zijn verschenen.

Heb je zelf ook ideeen over de kanaaldemping of ideeen over wat er beter kan in Middelburg, lever dan hier je bouwsteen voor een beter Middelburg.

Dempen 3 (PZC, Lezers Schrijven, 04-11-2006) Ongeveer dertig jaar geleden heeft de provincie uitgebreid onderzoek gedaan naar de gevolgen van een eventuele demping van het Kanaal door Walcheren (PZC 25-10). In dat kader werd een aantal besprekingen gevoerd met bedrijven die op de een of andere wijze een relatie hadden met het kanaal. Over deze materie is toen een redelijk uitvoerige nota opgesteld. Wat echter in de tot nu toe gevoerde discussie nauwelijks een rol speelt, is de invloed die demping zou hebben op de funderingen van Middelburg (zie de bouwput voor de schouwburg). Wat gebeurt er als de grondwaterstand verandert? De demping heeft niet alleen maar voordelen. Daarom is een verantwoorde afweging noodzakelijk.

Fragment uit 'Het verleden is hier een trampoline' (PZC, 02-11-2006, door Rolf Bosboom) Marcel Koopman noteerde in 'Middelburg augustus 2006' zijn 'Visioenen'. Hij is 'gekomen om in deze stad te wonen/ en vond een woonplaats vol met wonden'. Koopman nodigt uit tot 'dromen wat zou kunnen zijn./ Grote provinciestad op grond van het verleden'. Hij heeft het in een van de strofes, hoe actueel, over het dempen van het kanaal:
Laten we het kanaal maar dempen
met schroot van stadskantoor en waterschap
scherven van waterstaat en het papier
van handjeklap en raadsbesluiten.
Het buitensingel wordt weer aangelegd,
en een verbod op polyester boten
wordt door ons juichend aangenomen.

Dempen 2 (PZC, Lezers Schrijven, 31-10-2006)Natuurlijk willen ondernemers niets weten van ideeën om het Kanaal door Walcheren te dempen (PZC 25-10). Hun bedrijfsbelang staat voorop, dat is niet zo vreemd. Maar het gaat om meer dan dat. Een economisch belang van een aantal bedrijven moet niet altijd voorop staan, boven andere belangen. Demping zou veel ergernis van de Walcherse bevolking en haar bezoekers kunnen voorkomen. Het kanaal hoeft alleen maar te worden gedempt in zuidelijke rich-ting, vanaf de Stationsbrug tot aan de Keersluisbrug. Maar liefst vijf bruggen kunnen hierdoor vervallen. Middelburg en Vlissingen blijven voor de plezier- en beroepsvaart gewoon bereikbaar. Vele verkeers- en parkeerproblemen kunnen worden opgelost. Er zou een prachtige plek komen voor het bouwen van een schouwburg, dichtbij de voorzieningen van openbaar vervoer.
De spoorlijn kan gedeeltelijk worden verlegd waardoor een nieuw station dichter bij het centrum van Vlissingen kan worden gebouwd. Er zijn vele voordelen op te noemen. Het vroegere besluit orn een kanaal aan te leggen dwars door het mooie Walcheren is een grote bestuurlijke fout geweest. Het economisch belang van Middelburg stond toen voorop en alle andere belangen moesten hiervoor wijken. Het idee om het kanaal gedeeltelijk te dempen zou een mooie aanvulling kunnen zijn op de ontwikkelingsvisie 'Kwaliteitsatlas Middelburg 2030' en op de 'Toekomstvisie 2025 Vlissingen'

Koen & Harm (fragment, PZC, 28-10-2006, door Cor de Jonge)

Dempen (PZC, Lezers Schrijven, 27/10/2006)

Eindelijk, fractievoorzitter M. Visser van de SP in de Middelburgse raad durft het hardop te zeggen: Kanaal door Walcheren dempen (PZC 24-10-2006). Tijdens de inspraakronde voor het plan 2030 van Riet Bakker schreef ik al: demp het kanaal van Middelburg tot Vlissingen, maar leg eerst het spoor over die lengte op de bodem. Twee vliegen in een klap: geen Stationsbrug, geen Schroebrug, geen tunnel en geen spoorwegovergangen. En voor de bootjes van 't Veerse Meer naar zee een sluis in de Veerse Dam, danwel een kanaaltje door Noord-Beveland naar de Roompot. Middelburg blijft via het resterende kanaal bereikbaar voor de recreatie- en beroepsvaart. Het verdrag met België voor vrije doorvaart naar de Noordzee, waar de provincie steeds naar verwijst, stelt voor door Walcheren helemaal niets voor, of de Belgische recreatieschippers zouden er een beroep op moeten doen.

Kanaal dicht? Dan zijn wij klaar (PZC-artikel, 25/10/2006, door Nadia Berkelder) MIDDELBURG - Leuk geprobeerd van 'die jongens van de SP'. Dempen van het Kanaal door Walcheren lijkt aantrekkelijk. Maar elk jaar varen er ongeveer vijftienduizend schepen langs de Schroebrug. Een vijfde van al het scheepvaartverkeer is beroepsvaart.
Het zijn bekende argumenten. Wat stelt die beroepsvaart nou helemaal voor op het kanaal? En kunnen die binnenvaartschippers niet gewoon via een andere route naar waar ze dan ook heen moeten? Nee dus, zegt Krijn Lukasse van grind- en zandhandel Van Ouwerkerk. Helemaal niet, vindt ook Jan de Vries, regiovertegenwoordiger van Schutte-vaer, de belangenorganisatie van de binnenvaart. „Als het zo simpel zou zijn, dan was het kanaal natuurlijk allang dicht geweest." Zo af en toe probeert iemand het weer.
D66 stelde drie jaar geleden voor om de Schroebrug dicht te lassen. GroenLinks in Vlissingen heeft al eens geopperd om het hele kanaal dicht te gooien. De SP pleitte maandagavond voor een onderzoek naar de mogelijkheid om het kanaal dicht te maken tussen het stadskantoor en het kantoor van Rijkswaterstaat. Het zou de oplossing zijn voor de verkeersproblemen in Middelburg. „Daar zijn wij natuurlijk faliekant tegen" , zegt Jan de Vries. „En de provincie trouwens ook. Het is leuk bedacht door die jongens, maar ik denk dat ze ergens anders centjes vandaan moeten halen en dat aquaduct onder het kanaal snel moeten aanleggen." Het Kanaal door Walcheren wordt gebruikt als alternatieve route voor het Kanaal door Zuid-Beveland, vertelt De Vries. „En er is wat plaatsgebonden vervoer, richting Arnestein. Alles bij elkaar is er behoorlijk wat beroepsvaart." Uit cijfers van de provincie blijkt dat er jaarlijks ongeveer vijftienduizend schepen langs de Schroebrug varen. De brug moet daar zo'n vierduizend keer voor open. Grofweg drieduizend van de vijftienduizend schepen zijn beroeps, schat Leo van Driel van de de provincie.
In Middelburg hebben vorig jaar ruim vijfhonderd vracht- en passagierschepen aangelegd. De meeste vrachtschepen bedienen bedrijven op industrieterrein Arnestein. Van Ouwerkerk is koploper met 280 schepen. Maar ook bedrijven als Herstaco (stalen buizen) en Eastman (chemie) gebruiken het kanaal voor aan- en afvoer van produkten, in totaal ruim een half miljoen ton in 2005. Daarnaast wordt het kanaal gebruikt voor passagiersvaart, met name de rijnschepen en de rondvaartboten. Bij Van Ouwerkerk zijn ze voor de aanvoer van grind en zand volledig afhankelijk van de binnenvaart en dus ook van het Kanaal door Walcheren, zegt Lukasse. „Als het kanaal dicht gaat, dan zijn wij klaar." Omvaren is geen optie, stelt hij. Dat het Kanaal via twee kanten te bevaren is, vormt voor de bedrijven juist de zekerheid dat de schepen het bedrijf kunnen bereiken. „Als de wind uit het zuidwesten komt, zoals nu, hoef je het via Vlissingen niet te proberen. Dan varen de schepen om via het Kanaal door Zuid-Beveland en Kats. We krijgen natuurlijk ook rivierzand uit het Limburgse. Die komen juist altijd via het Volkerak en het Veerse Meer."