"Sparen, voordat je gaat verbouwen"

10 juni 2007

"Sparen, voordat je gaat verbouwen"

21 mei was het weer gemeenteraadsvergadering. Één van de onderwerpen op de agenda was een raadsvoorstel van het college om € 2,3 miljoen extra te reserveren voor het kerngebied in de Stromenwijk (winkel - en woningrenovatie) en daarmee voortvarend aan de slag te gaan.

De SP-fractie was hiertegen en had samen met de ChristenUnie een motie opgesteld om even pas op de plaats te maken.

Toch zijn we niet tegen het deze verbouwing, dit is een uitstekend plan wat draait om het vernieuwen van sterk verouderde woningen waar de bewoners ongetwijfeld blij mee zullen zijn. Ook vernieuwing van de winkels kan de buurt enkel maar ten goede komen.

Wij hadden en hebben echter grote twijfels bij de financieringsvorm. Voor wijkverbetering kan een gemeente in aanmerking komen voor rijkssubsidie.

Middelburg heeft al eerder uit dit potje mogen snoepen en een deel hiervan is ook voor de Stromenwijk gereserveerd. Een deel, maar dus bij lange na niet genoeg.

Het raadsvoorstel ging er vanuit dat er waarschijnlijk weer nieuw geld voor wijkverbetering gaat worden verdeeld en gaat er tevens vanuit dat onze gemeente hiervoor in aanmerking komt. Omdat dit nog wel even kan duren, wordt er tot die tijd geld “geleend” uit de gemeentelijke reserves en dit bedrag zal na ontvangst van het rijksgeld weer worden teruggestort.

Maar komt dat rijksgeld echt wel? Stopt het bij dit bedrag? Mag je de reserves zover uitputten dat andere tegenvallers niet meer op te vangen zijn? En wij zijn bang voor tegenvallers.

We denken dat de Middelburgse bijdrage aan de N57 erg laag is ingeschat, we verwachten dat de renovatie van Ramsburg erg veel gaat kosten en dat de verkeersaanpassingen op de Punt (nieuwe entree Middelburg mag niet ten koste van deze buurt gaan) ook niet gratis zullen zijn.

Kortom: even pas op de plaats, kijken welke kosten je de komende tijd kunt verwachten en dan keuzes maken.

Natuurlijk zijn wij niet tegen het verbeteren van de woonsituatie van de Stromenwijkers, maar je moet wel in alle realiteit de financiële situatie in ogenschouw nemen, Van Wehkamp-beleid worden we niet wijzer!
(Helaas werd de motie met 22-7 verworpen).