SP krijgt handen op elkaar bij debat Arnemuiden

12 maart 2014

SP krijgt handen op elkaar bij debat Arnemuiden

Foto: CDA Middelburg

Maandag 10 maart organiseerde de ondernemersvereniging van Arnemuiden een debat over de toekomst van de stad. Onder leiding van PZC-journalist Maurits Sep spraken de politieke partijen over de structuurvisie die Jimmy Theune had gemaakt waarin de focus van de visserstad verlegd wordt naar een toeristische attractie.

Het maritieme karakter van Arnemuiden is te verborgen, het Arnekanaal is nauwelijks zichtbaar, het Havenhoofd biedt een treurige aanblik en de Markt met de unieke kerk (en natuurlijk de klokken van Arnemuiden) doet vooral dienst als parkeerplaats.

Om deze punten te verbeteren moeten er kleine stapjes genomen worden om de beleving van toeristen te versterken. Lijsttrekker Jeroen van Dijen; "De beleving van toeristen moet je centraal stellen, vraag hen wat ze missen als ze Arnemuiden bezoeken. Pas als je zeker weet dat er vraag naar is moet je investeringen doen, want niemand wil een tweede toeristisch fiasco zoals met de voetbal-experience."

Verder spraken de partijen over het buurthuis De Arne, dat gered werd doordat de inwoners zelf geld bij elkaar hadden gelegd en de voorgenomen sluiting van het zwembad. Veel partijen beaamden dat het Julianabad veel geld kost, als Arnemuiden dit open wil houden dan moeten vrijwilligers dat voor elkaar krijgen.

"Hartstikke onzin", reageerde de SP. "Politiek is een kwestie van kiezen, als je de keuze moet maken tussen 50.000 euro subsidie voor nutteloze organisaties als Economische Impuls Zeeland of voor het openhouden van het Julianabad, dan kiezen wij voor het laatste!"

Op vragen over het groenonderhoud antwoordde CDA-lijsttrekker en wethouder Johan Aalbers, zelf woonachtig in Arnemuiden, dat inwoners dit ook best zelf kunnen regelen.

Dat schoot in het verkeerde keelgat bij de SP. "In de wereld van het CDA gaan mensen dus 's ochtends naar hun werk, komen 's avonds weer thuis, moeten eerst twee uur meehelpen in het buurthuis, dan snel avondeten en door naar het zwembad om 's avonds laat in het donker nog eens de bomen te snoeien!", reageerde Van Dijen. "Vijwilligers moet je koesteren en niet opzadelen met allemaal taken die de gemeente hoort te doen!" De aanwezige inwoners applaudiseerden instemmend, het enige applaus dat deze avond gegeven werd.