Inge Tupanwel

Inge Adriaansen werd op 4 februari 1966 geboren in Middelburg. Na korte tijd verhuisde het gezin naar Veere. Politiek was onderdeel van het dagelijkse bestaan, aangezien vader Adriaansen actief was voor de toenmalige CPN. Na de HAVO ging Inge aan het werk in de horeca en volgde daarnaast een secretaresseopleiding en ging in het weekend naar Schoevers in Tilburg om daar het vak PR en Voorlichting te leren.

Al snel kon zij met deze papieren aan de slag. Eerst als uitzendkracht en later in vaste dienst bij de gemeente Goes. “Hier was pas een project opgezet rond wijkgericht werken en ik mocht wat cursussen volgen om mee te kunnen draaien op het projectbureau om vervolgens wijkcoördinator te worden. De wijkaanpak stond nog in de kinderschoenen en kende dan ook veel kinderziektes. Burgerparticipatie was het motto, maar de praktijk bleek anders dan de theorie. De invloed die bewoners konden uitoefenen op het gemeentelijk beleid bleef, ondanks de mooie modellen en participatieladders, beperkt.”

Om er iets naast te doen reageerde Inge op een advertentie. “Wegener zocht een freelance correspondent en omdat ik ook al stukjes schreef voor gemeentelijke publicaties, deed ik een gooi naar de functie. Na een gesprek mocht ik als freelancer van start. Toen de eindredacteur vertrok en de redactiechef ook nog eens ziek thuis zat, vroeg men mij om als redacteur in dienst te treden.” Er werd haar een cursus Journalistiek aan Fontys Hogeschool aangeboden en zij werd eindredacteur.

Toen zij in gesprek raakte met iemand van televisie lokte een nieuw avontuur. “Dat was een commerciële zender, waar ik het nieuws voor de kabelkrant en internet mocht maken.” Later kwamen daar ook reportages bij, dus ging zij in de leer bij documentairemaker Frans Bromet en de School voor Film in Breda. De crisis gooide een paar jaar geleden roet in het eten. Gered door een overname bleef de zender overeind, maar er werd flink gesneden in de programmering. “Het nieuws en actualiteiten verdwenen en daarmee een groot deel van mijn functie en passie. Heel jammer!”

Momenteel zoekt Inge naar een nieuwe uitdaging en houdt zij zich bezig met de politiek. Vorig jaar volgde ze de cursussen Politieke basisvorming en Lokale Politiek. “Het is tijd voor een socialere aanpak. Het neoliberalisme verdeelt en heerst er op los. Er wordt niet geïnvesteerd in mensen en banen, van sociale woningbouw is nauwelijks sprake en mensen met een smalle beurs kunnen zich geen ziekte of blessure veroorloven. De SP gaat hier tegenin en accepteert niet dat grote groepen tussen wal en schip raken. Daarom voel ik me thuis bij deze partij. Een partij die staat voor menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit.”