Huurders de dupe van crisis en regering

9 december 2013

Huurders de dupe van crisis en regering

Maandag 2 december was SP Middelburg uitgenodigd bij de Huurdersvereniging Middelburg (HvM).

Aanleiding was de uitkomst van het onderzoek dat HvM had uitgevoerd onder haar huurders en ook landelijk het nieuws haalde: Een kwart van de huurders leeft in armoede.

Dit onderwerp moet natuurlijk hoog op de politieke agenda komen te staan. Want de huurders moeten nu de gevolgen van de crisis betalen, terwijl de hypotheekaftrek voor villabezitters nauwelijks wordt aangepakt.

Ter vergelijking: Alle huurders in Middelburg gaan 4% meer huur betalen, hypotheekrenteaftrek wordt per jaar verminderd met 0,5% en om dit te compenseren worden de hoogste belastingtarieven naar beneden bijgesteld terwijl het laagste belastingtarief is gestegen!

Verhuurdersheffing is huurdersheffing Belangrijkste conclusie is dat de lonen dalen, de werkloosheid toeneemt en de huren stijgen. De Verhuurdersheffing van deze regering is een ordinaire huurdersheffing gebleken. Woningcorporaties komen in het nauw door de 1,7 miljard die ze op moeten hoesten. De SP heeft vanaf het begin al gewaarschuwd dat deze betaling aan het Rijk zal leiden tot een huurverhoging en minder investeringsmogelijkheden om de soms ronduit slechte kwaliteit van huurwoningen aan te pakken. Bijkomend probleem is dat de servicekosten omhoog gaan, hierover kan geen huursubsidie gevraagd worden.

Verschil in oplossing

HvM pleit ervoor te kijken naar een huur die gerelateerd is aan kwaliteit, dat lijkt op zich redelijk maar het zou betekenen dat je met een laag inkomen nooit in een goed geïsoleerd huis kan wonen en daardoor altijd met hoge energiekosten zit. In verband met privacygegevens wil HvM geen inkomensafhankelijke huurverhoging.

De SP denkt dat het mogelijk is de zaken om te draaien: lever zelf je gegevens aan, dan kijken we of je huur naar beneden kan. Daarnaast hebben we in ons verkiezingsprogramma gezet dat we afspraken willen maken met Woongoed om de huurverhoging terug te draaien en werk te maken van energiebesparing omdat dit beter is voor de huurder (lagere rekening) en het milieu en tot slot ook nog eens werkgelegenheid oplevert.